Nuoret nykyään "koodaavat" toisilleen, mutta se, miten me koodaamme asiakkaille, on kuitenkin ihan eri juttu. Koodaamisen perusteita ja logiikkaa voi ja kannattaa ymmärtää, vaikka ei varsinaisesti tietokonekielillä työkseen puhukkaan. Joskus koodaamisen pohjimmaisen logiikan ymmärtäminen nimittäin helpottaa vaikkapa asiakkaana olemista.
Koodaaminen tarkoittaa ohjelmointia puhekielessä. Koodaaminen on siis tietokoneelle ohjeiden eli koodin kirjoittamista, joita se suorittaa orjallisesta puolipilkkua nu...myöten. Koodaaminen on loppupeleissä ”vain” loogista päättelyä, ongelmanratkaisua ja kompakysymyksiä. Siitä, mitä koodari tekee, on kirjoitettu vähän pidemmin ja paremmin tässä aiemmassa blogikirjoituksessa.
funktio mamba () { jos (vielä on kesää jäljellä ) kesäpäivä++ }
Meiltä nettisivut tai järjestelmän ostaessasi saat täysin sinulle rakennetun sivuston, mikä tarkoittaa sitä, että emme rakenna sivustoa pelkästään ”valmiista” ns. ” drag-n-drop” palikoista. Eli siis jokainen sivuston ominaisuus, esimerkiksi lomake, tiedoston lisääminen, kuvakaruselli tai käyttäjään liittyvä toiminto on tehty käsin. Koodia ei siis tule valmiina ominaisuutena automaattisesti mistään, vaan jokaisen koodirivin on joku ihminen joskus kirjoittanut. Kärjistetysti, jokainen projekti on aluksi samanlainen tyhjä tiedosto, kuin tämän blogin Word-dokkari, kun sen ensimmäistä kertaa avasin. Päivien, viikkojen ja kuukausien kuluessa projektin tiedostoihin alkaa kerääntyä kymmeniä, satoja ja lopulta tuhansia rivejä koodia, joskus jopa 100 miljoonaa riviä.
Kuitenkin mitä minimalistisempi ja suoraviivaisempi jokin on sivustolla käyttäjälle ulospäin, ei koodin määrä vähene vaan päinvastoin, sitä enemmän aikaa sen tekemiseen menee kooditasolla. Kuitenkin meidän mielestämme projektin pitäisi olla valmiina sellainen, että se on helppo ja yksinkertainen käyttää asiakkaalle ja niin edelleen hänen asiakkailleen.
Sivuston päivittäminen voi viedä paljon aikaa tai olla muuten vain nihkeää. Kuitenkin, jos olet maksanut sivustostasi normaalin (et siis pelkkää näkyvyyspalkkiota tai kahvipaketin hintaa) markkinahinnan, tulisi sivuston sisällönpäivittämisen olla pääpiirteissään helppoa ja onnistua myös sinulta itseltäsi. Tämä on suurin syy, miksi lähes jokainen projektimme rakennetaan Concrete5 sisällönhallintajärjestelmän päälle; sisällönhallinta on todella helppoa!
Mikäli jokin tieto toistuu sivustollasi useaan kertaan, sitä pitäisi pystyä hallitsemaan vain yhdestä kohtaa, eikä esimerkiksi jokaiselle sivulle ole erillistä hallintaa samalle asialle. Eihän nykyään jokaista kirjaakaan kirjoiteta yksitellen käsin, vaan kirjoja painetaan painotaloissa useita kappaleita kerralla. Esimerkiksi yrityksen osoite (näkyy kenties ota yhteyttä -sivulla, sivun alaosassa, kartta upotuksessa), päätason navigaatio (esim. sivuston ylä- ja alaosissa) ovat sellaisia elementtejä, joissa voidaan hyödyntää yhtä ja samaa kertaalleen tallennettua osoitetietoa. Tieto voidaan toistaa sivulla automaattisesti useassa eri kohtaa.
Sisällön puolesta esimerkkinä, jos etusivulle pitää käsin joka kerta erikseen päivittää uusimman blogikirjoituksen linkki, on sivuston tekovaiheessa tehty laiska ratkaisu. Tai, ehkä enemminkin jätetty ratkaisu kokonaan välistä. Siis häh, miten niin? Koska tämän voisi koodata niin, että sivusto automaattisesti hakee etusivulle uusimman blogikirjoituksen. Myös itse blogikirjoitusten listauksen pitäisi olla automaattinen, eihän (eihän??) sitäkään ylläpidetä manuaalisesti käsin, vaan se on listaus sivustolta löytyneistä ”blogi”-sivuista.
Jos sivustollasi on uutiskirjeen tilaaminen tai jokin muu vastaavanlainen yksinkertainen lomake, voi se pyhässä yksinkertaisuudessaan olla myös turhaan iso kompastuskivi. Kun vierailija haluaa tilata sivustosi uutiskirjeen, tulisi tämän lomakkeen automaattisesti lisätä annettu sähköpostiosoite postituslistalle, EIKÄ jonkun aspan sitä manuaalisesti sinne lisätä.
Kannattaa pohtia, onko sinun sivustollasi turhaa ja aikaa vievää manuaalista työtä, jonka kenties voisi tehdä toisin?
Tässäpä tällä kertaa kaikkiaan hieman avattuna minkälaisia asioita koodi pitää sisällään ja mitä se koodi ehkä on. Toivottavasti sait kirjoituksesta vinkkejä mitä on hyvä vaatia projektia aloittaessa tai ehkä tunnistit, että teillä on turhan hankalat nettisivut?
Koodaaminen voi olla omalta osaltaan todella abstrakti ajatus, varsinkin sellaiselle henkilölle, joka ei ole edes varsinaista koodia nähnyt, joten toivottavasti tällä kirjoituskella sain hieman avattua minkälaiset muutokset voivat olla työläitä koodata vaikka ne käyttöliittymässä tuntuisivat pieniltä muutoksilta.
Suosittelumarkkinointi on tehokasta. Sen käyttäminen vaatii kuitenkin yritykseltä paikallista tunnettavuutta eikä se luonnistu hetkessä.
Mitä jos ei vatuttaisikaan mennä töihin viitenä päivänä viikossa?
Tekoälyllä voi tehdä ihan mitä tahansa! Vai voiko? Ihan kaikkeen se ei kykene, mutta kuvien käsittelyssä tekoälyllä on paljon annettavaa esimerkiksi taustan muuttamiseen ja jopa laajentamiseen.