Halvalla etelän lämpöön, niin monessa matkailumainoksessa tulee sana halpa esille. Houkuttaahan se katsomaan miten halpa matka on kyseessä. Kuitenkaan kukaan matkan tarjoaja ei kirjoita mainokseen matkusta edullisesti etelän lämpöön. Onko sittenkään halpa halpaa?
Nyt kun kirjoitan halvasta hinnasta tai tuotteesta, varmasti vaikuttaa mihin sana liitetään. On myös nimetty liikeketjuja halpa-sanan ympärille, toiminta on varmasti laadullista. Tästä saisi kirjoitettua romaanin, jossa halvalle tuotteille tai palveluille saisi moninaisia merkityksiä. En kuitenkaan nyt lähden suolle kävelemään tämän asian suhteen. Kaikkea ei tarvitse saada halvalla, hinnoittelussa on hyvä miettiä miten se kuvaa palvelua. Halpa ei aina takaa laatua, toisaalta halvalla voi saada hyvää – toisaalta kalliilla ei saa aina laadukasta. Kysehän on siis mielikuvasta. Jos saamme kokemuksen siitä, miten halpa tuote on tuotettu ja kuinka se kestää käytössä, niin sen jälkeen rakennamme mielikuvan jatkossa samankaltaisille tuotteille. ”Ostin kun sain halvalla”, ei aina tarkoita, että tuotetta olisi tarve ostaa – ostin kun sain sen vain halvalla. Joten halpa saattaa ohjata ostajaansa ostamaan ilman sen suurempia tarpeita. Halpaan helposti liitetään laatu tai tuotteen kestävyys. Halvalla tuotettu ja ulosmyyty tuote voi kestää myös pitkää riippuen käyttötarkoituksesta. Silti kun kerromme saaneemme tuotteen halvalla, herää epäilys tuotteen kestävyydestä – niin käy ainakin minulle.
Jos tuote on halpa ostajan kokemuksen mukaan, niin voidaanko vielä tinkiä lisää hinnasta pois. Jos halvasta tingitään hintaa alas, silloinhan tuote ei halpa – vaan vasta kun tuote ostetaan. Joskus kuulee, että aina pitää tinkiä hintaa alas – kysymys kuuluu miksi? Jos palvelu tai tuote on siinä itselle sopivassa hintahaarukassa, niin miksi vielä tinkiä ja luoda mahdollisesti epäluuloinen kauppatilanne. Myyjänä se tarkoittaa katteen syömistä alas ja kannattamatonta liiketoimintaa. Henkisesti voi se myös olla raskasta, kun aina alkaa hinnan tinkaaminen, varsinkin kun tuotteelle on jo laskettu tarkka hinta. Kaikkea ei tarvitse ostaa tinkimällä. Tingitäänkö samalla omista vaatimuksista tuotteeseen tai palveluun, kun hinta saadaan alas. Kuluttajalla internetin ihmeellinen maailma mahdollistaa tuotteiden hintavertailun, joten ostajalla on monesti jo tiedossa millä hinnalla jossakin myydään sama tuote. Tämä ei vain päde kuin juuri saman merkkisissä tai laatuisissa tuotteissa. Edullisessa tuotteessa tai palvelussa molemmilla tahoilla on win-win-tilanne, kynnys tinkaamiselle on pienempi. Mielikuva on erilainen, arvostus voi olla silloin toinen.
Kirjoittelen tätä blogia junassa, ostin edullisen lipun kohti Helsinkiä. Ostaessa en kokenut pitäisi löytää halpa matka, vaan edullinen kokonaisuus. Perusteena oli hyvä tehdä samalla töitä, hintalaatu suhde on kohdillaan. Olen saanut monia kertoja olla keskustelemassa yleisesti palvelujen hinnoista, mihin hinnoittelu perustuu. Halvasta tuotteesta voi tulla kallis vain siksi, ettei ole tietoinen mitä on ostamassa. Ostamisessa siis on hyvä tiedostaa, mitä tarvitsee ja miten tulen käyttämään kyseistä tuotetta/palvelua. Halvasta tuotteesta edulliseen voi olla pitkä matka, koska edullisuus tulee käyttöiän mukaan. Koodia tehtäessä edullisuus tulee kuinka tilattu toiminta kestää, helppokäyttöisyys, arjen helpotuksista, tarve yms. Varsinkin kun tehdään tuote asiakasta varten, korostuu hinta-laatusuhteen tasapaino. Kummankin osapuolen tulee olla tietoisia ja selvillä, miten hinnoittelu on tehty. Katteettomat lupaukset voivat luoda edullisesta projektista kalliin taloudellisen ja henkisen taakan. Mielikuvilla on merkitystä, mutta myös miten pystyt pitämään annetut lupaukset.
Halvalla voi siis olla negatiivinen sävy kauppatilanteessa, joten kannattaa pyrkiä enemmän puhumaan edullisuudesta. Sehän on vain oppimista sanojen käytössä, toisaalta myös saamme lisää arvostusta tuotteelle. Kun lisää arvostusta, niin myös kauppatilanne hoituu jouhevammin. Joskus helpottaa neuvotteluita, kun tietää millaisen tuotteen voi saada kyseisellä budjetilla. Voisiko kilpailuttaa joskus kiinteällä budjetilla (tiedossa rahasumma), tarjouksessa pääpaino olisi laadussa ja ratkaisuissa. Uskaltakaamme arvostaa palveluita myös puheissa, halpa voi olla sanana halventava myyjälle. Nyt vain rohkeasti ostamaan myös edullisia tuotteita ja kehittämään positiivista kaupankäyntiä.
Seuraavassa blogissa pohditaankin voiko edullisesta vielä tinkiä.
Kuinka välttää yleisimpiä sekaannuksia niin työpaikkailmoituksissa kuin niihin hakemisessa.
Monesta eri lähteestä urkittuani määritelmä on maalaisjärjelle - käyttää olemassa olevaa tietoa käytännöllisesti. Silloin välttämättä ei ole teoreettista pohjaan järjenkäytölle, vaan voi perustua myös tunneperäisille ja käytännön kokemuksellisille asioille.
Työntekijöiden on hyvä tietää yrityksensä laskutustiedot. Näitä tarvitaan kun käydään vaikkapa koulutuksissa.