Ostajan opas: Ohjelmistoprojekti (nettisivut ja laajemmat kokonaisuudet)

13.09.2018 09:14:00
Ilpo näyttää, kuinka Kooders saadaan ostoskoriin

Voihan projekti, olen muutaman kerran päässyt toteamaan itseni ja muiden puolesta. En edes halua laskea kuinka monta projektia olen toteuttanut tai tehnyt, pienestä isoon. Kaikissa on pätenyt sama asia miten suunnittelemme koko toiminnan, niin saamme mahdollisesti odotetun lopputuloksen. Riippuu tietysti projektista, mikä on toimintatapa ja millaisilla resursseilla työtä tehdään. Suunnittelulla on suuri merkitys lopputulokseen ja toteutuksen sujuvuuteen.

Nyt kun mietin koodaamisen maailmaa, niin jokainen työtilaus on projekti. Se alkaa ja loppuu, joskus. Voimme vaikuttaa kaikkien osapuolien toiminnalla miten projekti etenee, toteutuu ja valmistuu. Kun se olisi aina niin yksinkertaista, että projekti olisi toteutunut suunnitelmien mukaan. Päätin kirjoittaa tänne tuhansien järvien maahan, tuhansien oppaiden keskelle pienen ostajan oppaan. Olen siis nyt virallisesti ottanut kantaa siihen mitä tulisi ottaa huomiota kun ostatte tuotetta tai tilaatte tuotteen. Jos vaikka joku koodaaja kiittäisi että sanoitan näitä asioita.
Lähdetäänpä siis avautumaan ihan vapaasti:

1. Tiedä mitä olet tilaamassa

Jos on tarve jollekin järjestelmälle tai sivustolle, niin selvitä itsellesi ensiksi mitä olet tilaamassa. Selvitä itsellesi millaisella budjetilla olet liikkeellä. Koodarin on helpompi auttaa sinua kun on tietoa mistä projektissa on kyse. Sinulle myydään ihan mitä tahansa jos et tiedä mitä haluat.

2. Mihin tarvitset tuotetta

Olennainen kysymys on mihin tarvitset järjestelmää tai tuotetta. Jos tarvitset nettisivut, mutta sen sisällä on myös nettikauppa. Tarvitaan tietoa mitä se myy, miten tapahtuu kontaktointi, miten tuotteet halutaan päivittää, kuinka paljon tuotteita tulisi yms. Tässä tapauksessa emme siis puhu perusnettisivuista, joissa kerrotaan omasta toiminnasta. Hinnoittelu voi olla silloin aivan erilainen, kuin perussivuilla. Toiminnallisten osioiden tekeminen voi olla myös huomattavasti haastavampi, jos näitä pyritään automatisoimaan mahdollisimman pitkälle. Ole siis tietoinen mihin tarvitset juuri tätä tuotetta. Varaudun että projektille pitää varata enemmän aikaa toteuttamiselle ja testaamiselle.

3. Miltä se näyttää tai toimii

Jos et tiedä värimaailmaa tai tyyliä, niin kannattaa antaa esimerkkejä joita on jo olemassa. Sellaisia asioita jotka miellyttävät tai ovat siihen suuntaan (esim. värimaailma, rakenne). Jos kerrotaan että taustan tulisi olla punainen, niin voimme jo todeta että punaisen sävyjä on tuhottomasti. Meillä jokaisella oma mielikuva punaisesta, joten tarvitaan juuri ostajan haluama punainen väri. Toimivuudessa tulee visio ja tekninen toteutus. Onkin hyvä kysyä miten haluat tuotteen tai järjestelmän toimivan, käyttäjän näkökulmasta. Tässä on hyvä kysyä mielipidettä, jos ei ole vahvaa mielipidettä tuotteesta.

4. Kirjaaminen

Kirjatkaa projektin aikataulua ja vaiheittaiset tavoitteet. Sopimuksellisuus ei ole huono asia, varsinkin kun projekti on haastava. Kirjaamisella on merkitystä myös siinä että aikataulujen venyessä voi myös muuttua myös tavoitteet. Kirjatussa tiedossa pääsemme palaamaan mikä oli alkuperäinen tehtävä tai tuote. Vältymme tällä myös turhilta keskusteluilta mitkä ovat lisätyötä ja mikä kuuluu projektiin.

5. Ole kiinnostunut 

Jos on tarve edelleen tuotteelle, niin ole kiinnostunut mitä ollaan tekemässä. Jos oma aikataulusi on kiireinen ja et kerkiä paneutua asiaan, voi projekti omalta osaltaan venyä. Varaa myös omaan kalenteriin aikaa projektille. Myös seurannan kannalta on hyvä olla kiinnostunut miten tuote etenee. Ole kiinnostunut testaamaan ja antamaan palautetta, palautetta joka tukee tuotteen toimivuuden paranemista.

6. Pidä kiinni aikataulusta

Aina tuotteen valmistuminen ei ole tekijästä kiinni. Jotta projekti voi edetä, voi olla että tarvitaan tarkennuksia jotta työskentely menee oikeaan suuntaan. Muutoksien tekeminen ei aina ole helppoa jälkikäteen. Jos rakennat taloa ja sokkeli on tehty. Laitat seinät ja katon paikalleen, haluat muuttaa pohjaa niin että sokkelin muoto muuttuisi. Kuinka moni alkaa muuttamaan samalla hinnalla, jos on tehty alkuperäisten suunnitelmien mukaan. Pitkittyvät projektit aiheuttavat helposti eriäviä mielipiteitä ja joskus jopa mielipahaa.

7. Seuranta ja lopputulos

Lopputuloksen pitäisi olla suunnitelman mukainen. On hyvä keskustella ja antaa palautetta, joka tukee jatkossa mahdollista yhteistyötä. Jokainen haluaa hyviä yhteistyökumppaneita jotka toteuttavat varmasti luvatut asiat. Kirjatkaa kehitysideat tai jatkoideat. Vaikka tuote on valmis, niin jossakin vaiheessa tulee päivittää ja kehittää tuotetta.

Mitä tästä opimme?

Kaikessa tässä on kyse ihmisten kanssa työskentelystä ja kommunikoinnista. Olemme erilaisia, emmekä harvemmin halua saavamme arvostelua toiminnastamme. Meillä Koodersilla haluamme huolehtia projektin sujuvuudesta ja toimivuudesta. Ainahan se ei onnistu, mutta haluamme kuitenkin asiat toimivat. Siksi haluamme suunnitelman mitä teemme ja myös että tilaajan osallistuu prosessiin. Uskaltakaamme ottaa hetki aikaa ja suunnitella asia hyvin, voimme välttyä turhalta työltä ja mielipahalta. Koodarin työrauhaa turvaten, uuteen projektiin.

Muita blogeja tältä tyypiltä

Kokemusta kartuttamassa

Tänään kun tämä blogi julkistetaan, ns. ”täytän pyöreitä vuosia”. Olkoon se sitten pieni salaisuus, paljonko mittariin karttuu. Se on kuitenkin varmaa, että jokaisesta päivästä tulee kokemusta ja elämän oppia.

Lukaseppa

Tarjoatko kaikille kaikkea

Voimme olla yrityksenä sekatavarakauppa, jossa saa kaikkea mahdollista. Ei siis ole salaisuus, että menestymiseen tarvitaan tieto omasta palvelusta, osaamisesta ja kokonaisuuden markkinoinnista.

Lukaseppa

Askeleet onnistuneeseen projektiin

Huomioi nämä vinkit projektia käynnistäessä onnistuneen lopputuloksen takaamiseksi!

Lukaseppa