Tänään puhuttiin tuotteistamisesta ja siitä miten se tekee asioista helpompia ostaa ja ennenkaikkea helpompia myydä!
Nettisivut josta löytää kaiken: http://kokeiletata.karelia.fi
Twitter: https://twitter.com/kokeiletata
Tilakokeiluun ilmoittautuminen (lokakuussa Pohjois-Karjalan Martoilla): https://www.tilakokeilu.fi/
Vieraina:
Tero Hyttinen, projektiasiantuntija (LUMO2-hankkeessa) Tero.Hyttinen@karelia.fi
Riikka Simonen, projektisuunnittelija (LUMO2- & IMPROVE-hankkeissa) Riikka.Simonen@karelia.fi
Kooders tilakokeilussa
Ensitunnelmat: https://www.youtube.com/watch?v=ZF6Km7YSSZE
Toiset tunnelmat: https://www.youtube.com/watch?v=0q4Yy_dABt4
Tuotteistamisen perusajatus on uuden tuotteen tai palvelun kehittäminen ja sen tuominen markkinoille. Kyse voi olla myös vanhan tuotteen tai palvelun tuomisesta markkinoille uudestaan tuotteistettuna.
Tuotekehitysprosessi kerää tietoa, jonka avulla tuote saadaan vastaamaan mahdollisimman tarkasti asiakkaan tarpeita. Epäonnistumisen riski uuden tuotteen tuomisessa markkinoille pienenee, kun se on tarkasti ennakkoon suunniteltu.
Tuotteen muodostamisessa on huomioitava yksiselitteisyys, vertailukelpoisuus ja asiakaslähtöisyys. Sen muodostamisperusteita ovat palvelun tarkoitus ja kohderyhmä, laajuus, vaativuus, toteutustapa ja palvelutarve.
Tuotteistuksella pyritään märittelemään, mitä palvelu kattaa eli edut, kenelle, miten, koska ja millä ehdoilla. Sillä pyritään myös vakioimaan palvelu, määrittelemään sen markkinointi, toimitus / tuotanto- ja hallintaprosessit sekä luomaan rutiineja. Samalla pyritään myös luomaan toimiva toimitus / tuotantojärjestelmä: prosessit, johtaminen, henkilöt, ohjeet, käytettävät välineet ja menetelmät, käytettävät dokumentit; markkinointijärjestelmä ja aineellisten tarvikkeiden hallinta (esitteet, lomakkeet, mapit, oppaat…) ja kehittämään tuote "markkinakelpoiseksi". Tuotteistuksen tuloksena tapahtuu muutos siten, että tuote saa nimen ja erilaisia kuvauksia asiakas- ja tuotantolähtöisesti.
Tuotteistaminen tehdään yleensä tilanteessa, jossa on jokin hahmotelma tai prototyyppi josta halutaan tehdä varsinainen tuote. Palvelujen ollessa kyseessä organisaatiolla on yleensä jonkinlainen, kenties epämääräinen, palvelu olemassa, joka halutaan muuttaa hallituksi tuotteeksi. Tuotteistamisen avulla saadaan realistinen kuva tuotteen hinta/laatu- suhteesta.
Kaikki asianosaiset tahot. Asiakkaat, Palvelun tarjoajat, Myyjät, Johto ja esimiehet, Tekniset asiantuntijat, Kumppanit.
Riippuu todella paljon organisaatiosta, asiakkaasta, tuotteesta ja palvelusta.
Coca-Cola on tuotteistanut juomansa varsin tehokkaasti. “Enjoy” lupaus on lähes sama kaikille asiakkaille, vaikka itse tuote voi vaihtua varsin radikaalisti. Coca-Cola tarjoilee samasta juomasta todella laajan kirjon eri versioita eri asiakasryhmille: Cherry Coke, Coca-Cola Vanilla, Coca-Cola Citra, Coca-Cola Life, Coca-Cola Zero, Coca-Cola Light jne.
Integraatioiden avulla voidaan yhdistää käytössä olevia järjestelmiä.
Kaikki toimijat eivät ole samanlaisia vaikka firman ala tai kuvauksen termi olisi hyvin sama. Pelkkä sana Leipomo voi tarkoittaa hyvin monen eri kokoista ja näköistä toimijaa. Ajatuksena myös usein halutaan tukea sitä pientä, mutta tuleeko lopulta arjessa tehtyä niitä pieniä valintoja jotka ovat arvojesi mukaisia?
Valokuvaajan ja koodarin kokemuksia hinnoittelusta. Hinnoittelussa kannattaa huomioida muutakin kuin itse tekemiseen kuluva aika. Monessa työssä aikaa kuluu myös valmisteluihin ja jälkituotantoon!
MitäVattua on mukahauska podcast, jossa yleensä keskustellaan tekniikasta, it-alan pöhinäsanoista ja itketään maailman menoa, koska mikään ei ole koskaan hyvin. Uusi valitusvirsi joka tiistai!
Onko sinulla jotain asiaa, minkä haluaisit, että semipieni yleisö kuulisi? Ota meihin yhteyttä niin voidaan ehkä haastella yhdessä