#MitäVattua - Tuotteistaminen feat LUMO2:n Riikka & Tero

19.09.2017 07:43:43



Tänään puhuttiin tuotteistamisesta ja siitä miten se tekee asioista helpompia ostaa ja ennenkaikkea helpompia myydä!

Nettisivut josta löytää kaiken: http://kokeiletata.karelia.fi
Twitter: https://twitter.com/kokeiletata

Tilakokeiluun ilmoittautuminen (lokakuussa Pohjois-Karjalan Martoilla): https://www.tilakokeilu.fi/

 
Vieraina:
Tero Hyttinen, projektiasiantuntija (LUMO2-hankkeessa) Tero.Hyttinen@karelia.fi

Riikka Simonen, projektisuunnittelija (LUMO2- & IMPROVE-hankkeissa) Riikka.Simonen@karelia.fi


Kooders tilakokeilussa
Ensitunnelmat: https://www.youtube.com/watch?v=ZF6Km7YSSZE
Toiset tunnelmat: https://www.youtube.com/watch?v=0q4Yy_dABt4


Mitä​ tarkoittaa tuotteistaminen?​

Tuotteistamisen​ ​perusajatus​ ​on​ ​uuden​ ​tuotteen​ ​tai​ ​palvelun​ ​kehittäminen​ ​ja​ ​sen​ ​tuominen markkinoille.​ ​Kyse​ ​voi​ ​olla​ ​myös​ ​vanhan​ ​tuotteen​ ​tai​ ​palvelun​ ​tuomisesta​ ​markkinoille​ ​uudestaan tuotteistettuna.

Miten​ ​tehdään?​

Tuotekehitysprosessi​ ​kerää​ ​tietoa,​ ​jonka​ ​avulla​ ​tuote​ ​saadaan​ ​vastaamaan​ ​mahdollisimman tarkasti​ ​asiakkaan​ ​tarpeita.​ ​Epäonnistumisen​ ​riski​ ​uuden​ ​tuotteen​ ​tuomisessa​ ​markkinoille pienenee,​ ​kun​ ​se​ ​on​ ​tarkasti​ ​ennakkoon​ ​suunniteltu.

Tuotteen​ ​muodostamisessa​ ​on​ ​huomioitava​ ​yksiselitteisyys,​ ​vertailukelpoisuus​ ​ja asiakaslähtöisyys.​ ​Sen​ ​muodostamisperusteita​ ​ovat​ ​palvelun​ ​tarkoitus​ ​ja​ ​kohderyhmä,​ ​laajuus, vaativuus,​ ​toteutustapa​ ​ja​ ​palvelutarve.  

Mihin​ ​ja​ ​miten​ ​vaikuttaa?

Tuotteistuksella​ ​pyritään​ ​märittelemään,​ ​mitä​ ​palvelu​ ​kattaa​ ​eli​ ​edut,​ ​kenelle,​ ​miten,​ ​koska​ ​ja millä​ ​ehdoilla.​ ​Sillä​ ​pyritään​ ​myös​ ​vakioimaan​ ​palvelu,​ ​määrittelemään​ ​sen​ ​markkinointi,​ ​toimitus /​ ​tuotanto-​ ​ja​ ​hallintaprosessit​ ​sekä​ ​luomaan​ ​rutiineja.​ ​Samalla​ ​pyritään​ ​myös​ ​luomaan​ ​toimiva toimitus​ ​/​ ​tuotantojärjestelmä:​ ​prosessit,​ ​johtaminen,​ ​henkilöt,​ ​ohjeet,​ ​käytettävät​ ​välineet​ ​ja menetelmät,​ ​käytettävät​ ​dokumentit;​ ​markkinointijärjestelmä​ ​ja​ ​aineellisten​ ​tarvikkeiden​ ​hallinta (esitteet,​ ​lomakkeet,​ ​mapit,​ ​oppaat…)​ ​ja​ ​kehittämään​ ​tuote​ ​"markkinakelpoiseksi". Tuotteistuksen​ ​tuloksena​ ​tapahtuu​ ​muutos​ ​siten,​ ​että​ ​tuote​ ​saa​ ​nimen​ ​ja​ ​erilaisia​ ​kuvauksia asiakas-​ ​ja​ ​tuotantolähtöisesti.  

Hyödyt

Tuotteistaminen​ ​tehdään​ ​yleensä​ ​tilanteessa,​ ​jossa​ ​on​ ​jokin​ ​hahmotelma​ ​tai​ ​prototyyppi​ ​josta halutaan​ ​tehdä​ ​varsinainen​ ​tuote.​ ​Palvelujen​ ​ollessa​ ​kyseessä​ ​organisaatiolla​ ​on​ ​yleensä jonkinlainen,​ ​kenties​ ​epämääräinen,​ ​palvelu​ ​olemassa,​ ​joka​ ​halutaan​ ​muuttaa​ ​hallituksi tuotteeksi.  Tuotteistamisen​ ​avulla​ ​saadaan​ ​realistinen​ ​kuva​ ​tuotteen​ ​hinta/laatu-​ ​suhteesta.  

Kuka​ ​tekee?

Kaikki​ ​asianosaiset​ ​tahot. Asiakkaat,​ ​Palvelun​ ​tarjoajat,​ ​Myyjät,​ ​Johto​ ​ja​ ​esimiehet,​ ​Tekniset​ ​asiantuntijat,​ ​Kumppanit.  

Mitä​ ​maksaa?

Riippuu​ ​todella​ ​paljon​ ​organisaatiosta,​ ​asiakkaasta,​ ​tuotteesta​ ​ja​ ​palvelusta.  

Esimerkki

Coca-Cola​ ​on​ ​tuotteistanut​ ​juomansa​ ​varsin​ ​tehokkaasti.​ ​“Enjoy”​ ​lupaus​ ​on​ ​lähes​ ​sama​ ​kaikille asiakkaille,​ ​vaikka​ ​itse​ ​tuote​ ​voi​ ​vaihtua​ ​varsin​ ​radikaalisti.​ ​Coca-Cola​ ​tarjoilee​ ​samasta juomasta​ ​todella​ ​laajan​ ​kirjon​ ​eri​ ​versioita​ ​eri​ ​asiakasryhmille: Cherry​ ​Coke,​ ​Coca-Cola​ ​Vanilla,​ ​Coca-Cola​ ​Citra,​ ​Coca-Cola​ ​Life,​ ​Coca-Cola Zero,​ ​Coca-Cola​ ​Light​ ​jne.  

Aineistoa

Tuotteistaminen

Palvelujen​ ​tuotteistamisen​ ​käsikirja

Tuotteistajan pikaopas 3.0

Muita vattuiluja

Yhdeksän vuoden yrittäjyyden kokemukset - #MitäVattua podcast #250

Kuvauspäivänä tulee 9 vuotta Koodersia ja Miikkalle 9 vuotta yrittäjänä. Mitä oppeja on tarttunut ja mitä olisi ollut kiva tietää jo paljon aiemmin?

Lukaseppa

Mikä koodaamisessa vatuttaa - #MitäVattua podcast #167

Elämän makuista jutustelua koodaamisesta.

Lukaseppa

Algoritmien kätkemä: Uudelleensuosittelu ja kadonneet kanavat - #MitäVattua podcast #283

Suosittelualgoritmit ovat menneet jatkuvasti oudompaan suuntaan. Tilattuja ja seurattuja tilejä ei löydy mistään ja katselusuosituksiin tulee 10 vuotta vanhoja videoita jotka on jo katsottu moneen kertaan.

Lukaseppa

#MitäVattua?

MitäVattua on mukahauska podcast, jossa yleensä keskustellaan tekniikasta, it-alan pöhinäsanoista ja itketään maailman menoa, koska mikään ei ole koskaan hyvin. Uusi valitusvirsi joka tiistai!

Onko sinulla jotain asiaa, minkä haluaisit, että semipieni yleisö kuulisi? Ota meihin yhteyttä niin voidaan ehkä haastella yhdessä