#MitäVattua - Tuotteistaminen feat LUMO2:n Riikka & Tero

19.09.2017 07:43:43



Tänään puhuttiin tuotteistamisesta ja siitä miten se tekee asioista helpompia ostaa ja ennenkaikkea helpompia myydä!

Nettisivut josta löytää kaiken: http://kokeiletata.karelia.fi
Twitter: https://twitter.com/kokeiletata

Tilakokeiluun ilmoittautuminen (lokakuussa Pohjois-Karjalan Martoilla): https://www.tilakokeilu.fi/

 
Vieraina:
Tero Hyttinen, projektiasiantuntija (LUMO2-hankkeessa) Tero.Hyttinen@karelia.fi

Riikka Simonen, projektisuunnittelija (LUMO2- & IMPROVE-hankkeissa) Riikka.Simonen@karelia.fi


Kooders tilakokeilussa
Ensitunnelmat: https://www.youtube.com/watch?v=ZF6Km7YSSZE
Toiset tunnelmat: https://www.youtube.com/watch?v=0q4Yy_dABt4


Mitä​ tarkoittaa tuotteistaminen?​

Tuotteistamisen​ ​perusajatus​ ​on​ ​uuden​ ​tuotteen​ ​tai​ ​palvelun​ ​kehittäminen​ ​ja​ ​sen​ ​tuominen markkinoille.​ ​Kyse​ ​voi​ ​olla​ ​myös​ ​vanhan​ ​tuotteen​ ​tai​ ​palvelun​ ​tuomisesta​ ​markkinoille​ ​uudestaan tuotteistettuna.

Miten​ ​tehdään?​

Tuotekehitysprosessi​ ​kerää​ ​tietoa,​ ​jonka​ ​avulla​ ​tuote​ ​saadaan​ ​vastaamaan​ ​mahdollisimman tarkasti​ ​asiakkaan​ ​tarpeita.​ ​Epäonnistumisen​ ​riski​ ​uuden​ ​tuotteen​ ​tuomisessa​ ​markkinoille pienenee,​ ​kun​ ​se​ ​on​ ​tarkasti​ ​ennakkoon​ ​suunniteltu.

Tuotteen​ ​muodostamisessa​ ​on​ ​huomioitava​ ​yksiselitteisyys,​ ​vertailukelpoisuus​ ​ja asiakaslähtöisyys.​ ​Sen​ ​muodostamisperusteita​ ​ovat​ ​palvelun​ ​tarkoitus​ ​ja​ ​kohderyhmä,​ ​laajuus, vaativuus,​ ​toteutustapa​ ​ja​ ​palvelutarve.  

Mihin​ ​ja​ ​miten​ ​vaikuttaa?

Tuotteistuksella​ ​pyritään​ ​märittelemään,​ ​mitä​ ​palvelu​ ​kattaa​ ​eli​ ​edut,​ ​kenelle,​ ​miten,​ ​koska​ ​ja millä​ ​ehdoilla.​ ​Sillä​ ​pyritään​ ​myös​ ​vakioimaan​ ​palvelu,​ ​määrittelemään​ ​sen​ ​markkinointi,​ ​toimitus /​ ​tuotanto-​ ​ja​ ​hallintaprosessit​ ​sekä​ ​luomaan​ ​rutiineja.​ ​Samalla​ ​pyritään​ ​myös​ ​luomaan​ ​toimiva toimitus​ ​/​ ​tuotantojärjestelmä:​ ​prosessit,​ ​johtaminen,​ ​henkilöt,​ ​ohjeet,​ ​käytettävät​ ​välineet​ ​ja menetelmät,​ ​käytettävät​ ​dokumentit;​ ​markkinointijärjestelmä​ ​ja​ ​aineellisten​ ​tarvikkeiden​ ​hallinta (esitteet,​ ​lomakkeet,​ ​mapit,​ ​oppaat…)​ ​ja​ ​kehittämään​ ​tuote​ ​"markkinakelpoiseksi". Tuotteistuksen​ ​tuloksena​ ​tapahtuu​ ​muutos​ ​siten,​ ​että​ ​tuote​ ​saa​ ​nimen​ ​ja​ ​erilaisia​ ​kuvauksia asiakas-​ ​ja​ ​tuotantolähtöisesti.  

Hyödyt

Tuotteistaminen​ ​tehdään​ ​yleensä​ ​tilanteessa,​ ​jossa​ ​on​ ​jokin​ ​hahmotelma​ ​tai​ ​prototyyppi​ ​josta halutaan​ ​tehdä​ ​varsinainen​ ​tuote.​ ​Palvelujen​ ​ollessa​ ​kyseessä​ ​organisaatiolla​ ​on​ ​yleensä jonkinlainen,​ ​kenties​ ​epämääräinen,​ ​palvelu​ ​olemassa,​ ​joka​ ​halutaan​ ​muuttaa​ ​hallituksi tuotteeksi.  Tuotteistamisen​ ​avulla​ ​saadaan​ ​realistinen​ ​kuva​ ​tuotteen​ ​hinta/laatu-​ ​suhteesta.  

Kuka​ ​tekee?

Kaikki​ ​asianosaiset​ ​tahot. Asiakkaat,​ ​Palvelun​ ​tarjoajat,​ ​Myyjät,​ ​Johto​ ​ja​ ​esimiehet,​ ​Tekniset​ ​asiantuntijat,​ ​Kumppanit.  

Mitä​ ​maksaa?

Riippuu​ ​todella​ ​paljon​ ​organisaatiosta,​ ​asiakkaasta,​ ​tuotteesta​ ​ja​ ​palvelusta.  

Esimerkki

Coca-Cola​ ​on​ ​tuotteistanut​ ​juomansa​ ​varsin​ ​tehokkaasti.​ ​“Enjoy”​ ​lupaus​ ​on​ ​lähes​ ​sama​ ​kaikille asiakkaille,​ ​vaikka​ ​itse​ ​tuote​ ​voi​ ​vaihtua​ ​varsin​ ​radikaalisti.​ ​Coca-Cola​ ​tarjoilee​ ​samasta juomasta​ ​todella​ ​laajan​ ​kirjon​ ​eri​ ​versioita​ ​eri​ ​asiakasryhmille: Cherry​ ​Coke,​ ​Coca-Cola​ ​Vanilla,​ ​Coca-Cola​ ​Citra,​ ​Coca-Cola​ ​Life,​ ​Coca-Cola Zero,​ ​Coca-Cola​ ​Light​ ​jne.  

Aineistoa

Tuotteistaminen

Palvelujen​ ​tuotteistamisen​ ​käsikirja

Tuotteistajan pikaopas 3.0

Muita vattuiluja

#MitäVattua - Catch-22

Jotta pääsee töihin, halutaan työkokemusta. Jotta saa työkokemusta, pitää päästä töihin. Tämä paradoksaalinen tilanne kantaa myös nimeä "Catch-22"!

Lukaseppa

Bug bounty - #MitäVattua podcast #161

Bug bountyissa pyydetään ihmisiä ilmoittamaan virheistä järjestelmässä palkkiota vastaan. Yleensä käytännöllä yritetään löytää etenkin tietoturvaan liittyviä aukkoja. Mutta miten bug bounty mentaliteettia voitaisi hyödyntää asiakaspalvelussa?

Lukaseppa

Joustavat työajat - #MitäVattua podcast #93

Miikka ja Oona keskustelivat nykyaikaisesta toimistotyöstä. Joustavista työajoista lähti pallo liikkeelle.

Lukaseppa

#MitäVattua?

MitäVattua on mukahauska podcast, jossa yleensä keskustellaan tekniikasta, it-alan pöhinäsanoista ja itketään maailman menoa, koska mikään ei ole koskaan hyvin. Uusi valitusvirsi joka tiistai!

Onko sinulla jotain asiaa, minkä haluaisit, että semipieni yleisö kuulisi? Ota meihin yhteyttä niin voidaan ehkä haastella yhdessä