#MitäVattua - Tuotteistaminen feat LUMO2:n Riikka & Tero

19.09.2017 07:43:43



Tänään puhuttiin tuotteistamisesta ja siitä miten se tekee asioista helpompia ostaa ja ennenkaikkea helpompia myydä!

Nettisivut josta löytää kaiken: http://kokeiletata.karelia.fi
Twitter: https://twitter.com/kokeiletata

Tilakokeiluun ilmoittautuminen (lokakuussa Pohjois-Karjalan Martoilla): https://www.tilakokeilu.fi/

 
Vieraina:
Tero Hyttinen, projektiasiantuntija (LUMO2-hankkeessa) Tero.Hyttinen@karelia.fi

Riikka Simonen, projektisuunnittelija (LUMO2- & IMPROVE-hankkeissa) Riikka.Simonen@karelia.fi


Kooders tilakokeilussa
Ensitunnelmat: https://www.youtube.com/watch?v=ZF6Km7YSSZE
Toiset tunnelmat: https://www.youtube.com/watch?v=0q4Yy_dABt4


Mitä​ tarkoittaa tuotteistaminen?​

Tuotteistamisen​ ​perusajatus​ ​on​ ​uuden​ ​tuotteen​ ​tai​ ​palvelun​ ​kehittäminen​ ​ja​ ​sen​ ​tuominen markkinoille.​ ​Kyse​ ​voi​ ​olla​ ​myös​ ​vanhan​ ​tuotteen​ ​tai​ ​palvelun​ ​tuomisesta​ ​markkinoille​ ​uudestaan tuotteistettuna.

Miten​ ​tehdään?​

Tuotekehitysprosessi​ ​kerää​ ​tietoa,​ ​jonka​ ​avulla​ ​tuote​ ​saadaan​ ​vastaamaan​ ​mahdollisimman tarkasti​ ​asiakkaan​ ​tarpeita.​ ​Epäonnistumisen​ ​riski​ ​uuden​ ​tuotteen​ ​tuomisessa​ ​markkinoille pienenee,​ ​kun​ ​se​ ​on​ ​tarkasti​ ​ennakkoon​ ​suunniteltu.

Tuotteen​ ​muodostamisessa​ ​on​ ​huomioitava​ ​yksiselitteisyys,​ ​vertailukelpoisuus​ ​ja asiakaslähtöisyys.​ ​Sen​ ​muodostamisperusteita​ ​ovat​ ​palvelun​ ​tarkoitus​ ​ja​ ​kohderyhmä,​ ​laajuus, vaativuus,​ ​toteutustapa​ ​ja​ ​palvelutarve.  

Mihin​ ​ja​ ​miten​ ​vaikuttaa?

Tuotteistuksella​ ​pyritään​ ​märittelemään,​ ​mitä​ ​palvelu​ ​kattaa​ ​eli​ ​edut,​ ​kenelle,​ ​miten,​ ​koska​ ​ja millä​ ​ehdoilla.​ ​Sillä​ ​pyritään​ ​myös​ ​vakioimaan​ ​palvelu,​ ​määrittelemään​ ​sen​ ​markkinointi,​ ​toimitus /​ ​tuotanto-​ ​ja​ ​hallintaprosessit​ ​sekä​ ​luomaan​ ​rutiineja.​ ​Samalla​ ​pyritään​ ​myös​ ​luomaan​ ​toimiva toimitus​ ​/​ ​tuotantojärjestelmä:​ ​prosessit,​ ​johtaminen,​ ​henkilöt,​ ​ohjeet,​ ​käytettävät​ ​välineet​ ​ja menetelmät,​ ​käytettävät​ ​dokumentit;​ ​markkinointijärjestelmä​ ​ja​ ​aineellisten​ ​tarvikkeiden​ ​hallinta (esitteet,​ ​lomakkeet,​ ​mapit,​ ​oppaat…)​ ​ja​ ​kehittämään​ ​tuote​ ​"markkinakelpoiseksi". Tuotteistuksen​ ​tuloksena​ ​tapahtuu​ ​muutos​ ​siten,​ ​että​ ​tuote​ ​saa​ ​nimen​ ​ja​ ​erilaisia​ ​kuvauksia asiakas-​ ​ja​ ​tuotantolähtöisesti.  

Hyödyt

Tuotteistaminen​ ​tehdään​ ​yleensä​ ​tilanteessa,​ ​jossa​ ​on​ ​jokin​ ​hahmotelma​ ​tai​ ​prototyyppi​ ​josta halutaan​ ​tehdä​ ​varsinainen​ ​tuote.​ ​Palvelujen​ ​ollessa​ ​kyseessä​ ​organisaatiolla​ ​on​ ​yleensä jonkinlainen,​ ​kenties​ ​epämääräinen,​ ​palvelu​ ​olemassa,​ ​joka​ ​halutaan​ ​muuttaa​ ​hallituksi tuotteeksi.  Tuotteistamisen​ ​avulla​ ​saadaan​ ​realistinen​ ​kuva​ ​tuotteen​ ​hinta/laatu-​ ​suhteesta.  

Kuka​ ​tekee?

Kaikki​ ​asianosaiset​ ​tahot. Asiakkaat,​ ​Palvelun​ ​tarjoajat,​ ​Myyjät,​ ​Johto​ ​ja​ ​esimiehet,​ ​Tekniset​ ​asiantuntijat,​ ​Kumppanit.  

Mitä​ ​maksaa?

Riippuu​ ​todella​ ​paljon​ ​organisaatiosta,​ ​asiakkaasta,​ ​tuotteesta​ ​ja​ ​palvelusta.  

Esimerkki

Coca-Cola​ ​on​ ​tuotteistanut​ ​juomansa​ ​varsin​ ​tehokkaasti.​ ​“Enjoy”​ ​lupaus​ ​on​ ​lähes​ ​sama​ ​kaikille asiakkaille,​ ​vaikka​ ​itse​ ​tuote​ ​voi​ ​vaihtua​ ​varsin​ ​radikaalisti.​ ​Coca-Cola​ ​tarjoilee​ ​samasta juomasta​ ​todella​ ​laajan​ ​kirjon​ ​eri​ ​versioita​ ​eri​ ​asiakasryhmille: Cherry​ ​Coke,​ ​Coca-Cola​ ​Vanilla,​ ​Coca-Cola​ ​Citra,​ ​Coca-Cola​ ​Life,​ ​Coca-Cola Zero,​ ​Coca-Cola​ ​Light​ ​jne.  

Aineistoa

Tuotteistaminen

Palvelujen​ ​tuotteistamisen​ ​käsikirja

Tuotteistajan pikaopas 3.0

Muita vattuiluja

#MitäVattua - Ansaintamallit

Ansaintamalli voidaan käsittää suppeammin hinnoitteluperiaatteiksi, jotka täsmentävät mistä yrityksen tulot muodostuvat.

Lukaseppa

Onhan toimintanne asiakaslähtöistä? - #MitäVattua podcast #122

Voisiko kuntosalin ja koiran ulkoilutuksen yhdistää? Tämä ja muuta asiakaslähtöistä pohdiskelua päivän jaksossamme.

Lukaseppa

Brandbook: Uhka vai mahdollisuus? - #MitäVattua podcast #157

Brandbookin pitäisi toimia yritysilmeen käsikirjoituksena. Miksi niin monet yritykset jättävät hankkimansa brandbookin käyttämättä?

Lukaseppa

#MitäVattua?

MitäVattua on mukahauska podcast, jossa yleensä keskustellaan tekniikasta, it-alan pöhinäsanoista ja itketään maailman menoa, koska mikään ei ole koskaan hyvin. Uusi valitusvirsi joka tiistai!

Onko sinulla jotain asiaa, minkä haluaisit, että semipieni yleisö kuulisi? Ota meihin yhteyttä niin voidaan ehkä haastella yhdessä