#MitäVattua - Tuotteistaminen feat LUMO2:n Riikka & Tero

19.09.2017 07:43:43



Tänään puhuttiin tuotteistamisesta ja siitä miten se tekee asioista helpompia ostaa ja ennenkaikkea helpompia myydä!

Nettisivut josta löytää kaiken: http://kokeiletata.karelia.fi
Twitter: https://twitter.com/kokeiletata

Tilakokeiluun ilmoittautuminen (lokakuussa Pohjois-Karjalan Martoilla): https://www.tilakokeilu.fi/

 
Vieraina:
Tero Hyttinen, projektiasiantuntija (LUMO2-hankkeessa) Tero.Hyttinen@karelia.fi

Riikka Simonen, projektisuunnittelija (LUMO2- & IMPROVE-hankkeissa) Riikka.Simonen@karelia.fi


Kooders tilakokeilussa
Ensitunnelmat: https://www.youtube.com/watch?v=ZF6Km7YSSZE
Toiset tunnelmat: https://www.youtube.com/watch?v=0q4Yy_dABt4


Mitä​ tarkoittaa tuotteistaminen?​

Tuotteistamisen​ ​perusajatus​ ​on​ ​uuden​ ​tuotteen​ ​tai​ ​palvelun​ ​kehittäminen​ ​ja​ ​sen​ ​tuominen markkinoille.​ ​Kyse​ ​voi​ ​olla​ ​myös​ ​vanhan​ ​tuotteen​ ​tai​ ​palvelun​ ​tuomisesta​ ​markkinoille​ ​uudestaan tuotteistettuna.

Miten​ ​tehdään?​

Tuotekehitysprosessi​ ​kerää​ ​tietoa,​ ​jonka​ ​avulla​ ​tuote​ ​saadaan​ ​vastaamaan​ ​mahdollisimman tarkasti​ ​asiakkaan​ ​tarpeita.​ ​Epäonnistumisen​ ​riski​ ​uuden​ ​tuotteen​ ​tuomisessa​ ​markkinoille pienenee,​ ​kun​ ​se​ ​on​ ​tarkasti​ ​ennakkoon​ ​suunniteltu.

Tuotteen​ ​muodostamisessa​ ​on​ ​huomioitava​ ​yksiselitteisyys,​ ​vertailukelpoisuus​ ​ja asiakaslähtöisyys.​ ​Sen​ ​muodostamisperusteita​ ​ovat​ ​palvelun​ ​tarkoitus​ ​ja​ ​kohderyhmä,​ ​laajuus, vaativuus,​ ​toteutustapa​ ​ja​ ​palvelutarve.  

Mihin​ ​ja​ ​miten​ ​vaikuttaa?

Tuotteistuksella​ ​pyritään​ ​märittelemään,​ ​mitä​ ​palvelu​ ​kattaa​ ​eli​ ​edut,​ ​kenelle,​ ​miten,​ ​koska​ ​ja millä​ ​ehdoilla.​ ​Sillä​ ​pyritään​ ​myös​ ​vakioimaan​ ​palvelu,​ ​määrittelemään​ ​sen​ ​markkinointi,​ ​toimitus /​ ​tuotanto-​ ​ja​ ​hallintaprosessit​ ​sekä​ ​luomaan​ ​rutiineja.​ ​Samalla​ ​pyritään​ ​myös​ ​luomaan​ ​toimiva toimitus​ ​/​ ​tuotantojärjestelmä:​ ​prosessit,​ ​johtaminen,​ ​henkilöt,​ ​ohjeet,​ ​käytettävät​ ​välineet​ ​ja menetelmät,​ ​käytettävät​ ​dokumentit;​ ​markkinointijärjestelmä​ ​ja​ ​aineellisten​ ​tarvikkeiden​ ​hallinta (esitteet,​ ​lomakkeet,​ ​mapit,​ ​oppaat…)​ ​ja​ ​kehittämään​ ​tuote​ ​"markkinakelpoiseksi". Tuotteistuksen​ ​tuloksena​ ​tapahtuu​ ​muutos​ ​siten,​ ​että​ ​tuote​ ​saa​ ​nimen​ ​ja​ ​erilaisia​ ​kuvauksia asiakas-​ ​ja​ ​tuotantolähtöisesti.  

Hyödyt

Tuotteistaminen​ ​tehdään​ ​yleensä​ ​tilanteessa,​ ​jossa​ ​on​ ​jokin​ ​hahmotelma​ ​tai​ ​prototyyppi​ ​josta halutaan​ ​tehdä​ ​varsinainen​ ​tuote.​ ​Palvelujen​ ​ollessa​ ​kyseessä​ ​organisaatiolla​ ​on​ ​yleensä jonkinlainen,​ ​kenties​ ​epämääräinen,​ ​palvelu​ ​olemassa,​ ​joka​ ​halutaan​ ​muuttaa​ ​hallituksi tuotteeksi.  Tuotteistamisen​ ​avulla​ ​saadaan​ ​realistinen​ ​kuva​ ​tuotteen​ ​hinta/laatu-​ ​suhteesta.  

Kuka​ ​tekee?

Kaikki​ ​asianosaiset​ ​tahot. Asiakkaat,​ ​Palvelun​ ​tarjoajat,​ ​Myyjät,​ ​Johto​ ​ja​ ​esimiehet,​ ​Tekniset​ ​asiantuntijat,​ ​Kumppanit.  

Mitä​ ​maksaa?

Riippuu​ ​todella​ ​paljon​ ​organisaatiosta,​ ​asiakkaasta,​ ​tuotteesta​ ​ja​ ​palvelusta.  

Esimerkki

Coca-Cola​ ​on​ ​tuotteistanut​ ​juomansa​ ​varsin​ ​tehokkaasti.​ ​“Enjoy”​ ​lupaus​ ​on​ ​lähes​ ​sama​ ​kaikille asiakkaille,​ ​vaikka​ ​itse​ ​tuote​ ​voi​ ​vaihtua​ ​varsin​ ​radikaalisti.​ ​Coca-Cola​ ​tarjoilee​ ​samasta juomasta​ ​todella​ ​laajan​ ​kirjon​ ​eri​ ​versioita​ ​eri​ ​asiakasryhmille: Cherry​ ​Coke,​ ​Coca-Cola​ ​Vanilla,​ ​Coca-Cola​ ​Citra,​ ​Coca-Cola​ ​Life,​ ​Coca-Cola Zero,​ ​Coca-Cola​ ​Light​ ​jne.  

Aineistoa

Tuotteistaminen

Palvelujen​ ​tuotteistamisen​ ​käsikirja

Tuotteistajan pikaopas 3.0

Muita vattuiluja

#MitäVattua - Hakukoneoptimointi

Kuinka saada sivustosi näkymään paremmin verkossa? Podcastissa parhaat vinkit ja isoimmat sudenkuopat!

Lukaseppa

#MitäVattua - #MitäVattua 1v!

Vuosi vattuiluja takana. Muistellaan menneitä ja suunnitellaan tulevaa!

Lukaseppa

Mitä koodari nuoruudessaan tekee - #MitäVattua podcast #108

Koodarit pohtivat yleisiä ajatuksia koodaamisesta ja mitä koodaamiseen verrattavia ainesosia tuli harrastettua internetinkin ollessa vielä nuori.

Lukaseppa

#MitäVattua?

MitäVattua on mukahauska podcast, jossa yleensä keskustellaan tekniikasta, it-alan pöhinäsanoista ja itketään maailman menoa, koska mikään ei ole koskaan hyvin. Uusi valitusvirsi joka tiistai!

Onko sinulla jotain asiaa, minkä haluaisit, että semipieni yleisö kuulisi? Ota meihin yhteyttä niin voidaan ehkä haastella yhdessä