Koodersin väen mietteitä asioista.
Verkostoituminen on ihmeellinen huijauskoodi elämässä. Sillä saapi ihmissuhteita jolla voi saada paremman työpaikan. Tämä voi johtaa rahaan tehdä kivoja päätöksiä elämällään. Suorastaan positiivisen kierteen mahdollisuus. Introvertillehan tämä on toki välillä ikävää.
Työpaikka ilmoituksessa toinen voi saada huutoa kun vaatii keskimääräistä korkeampaa älykkyyttä, mutta toinen saa kiitosta kun halutaan ihminen mukaan galaksien valtaamiseen. Monia asioita saa (ja kannattaakin) sanoa, mutta kaikkea ei saa sanoa liian suoraan.
Vihreä koodi näkyy otsikoissa, mutta tuodaanpa sitä tänään ihan konkretiaan. Exoven perustaja ja nykyinen Chief Growth Officer Janne Kalliola kävi jakamassa käytännön askeleita ja hyötyjä aiheeseen liittyen. Keskustelussa myös lisätietoa Miikkan ja Jannen tietä yhdistäneeseen kanavaan eli Koodia Suomesta Ry toimintaan liittyen.
Kuplassamme on tullut paljon keskustelua miten jotkut yritykset oikein asiakseen ja jopa ylpeillen jättävät autistit, ADHD ihmiset ja muut neurokirjolla olevat palkkaamatta. Miikka on sitä mieltä, että autistin palkkaamatta jättäminen sen autismin takia on todella tyhmää. Kaikkiaan ihmisten kohteleminen toisin pelkästään jonkun asian takia mihin he eivät itse voi vaikuttaa on melko kohtuutonta. Tokkopa olisi ilman autisteja käynyt ihminen kuussakaan.
Adobe ilmoittaa yksipuolisesti, että heidän ohjelmissaan käyttämäsi materiaalit ovat myös heidän omaisuuttaan ja Microsoft haluaa napsia ruutukaappauksia säännöllisesti ruudullasi. Vieläkö on jotain tapoja päästä irti näistä sopimuksista vai onko tämä vain uusi tulevaisuutemme?
Roboteista saa jo keskustelu kumppaneita pidemmillekkin keskusteluille ja kaverin lurkkaaminen somessa voidaan nähdä ystävyyssuhteen ylläpitämisenä. Vieläkö ihmisten väliselle live tapaamiselle on paikkansa vai onko nykyään sama keskustella kielimallien kanssa?
Tekoälyn taideteoksia esitetään kasvavassa määrin ihmisten omina tuotoksina. Missä menee raja, että vaikkapa valokuvaa saa sanoa itse otetuksi jos sen editoinnissa on käytetty mitään tekoälyä hyödyntäviä työkaluja.
Sanotaan, että IT työskentelijöiltä vaaditaan joskus työtä kuin kokonaiselta IT-osastolta. Myyjillä ja markkinoijilla taitaa olla aika samat paikat mitä enemmän aiheeseen yritää sukeltaa.