Onhan hinnoittelusi kohdallaan?

10.09.2020 08:49:25
Katteen olisi hyvä ylittää 0€

Olemme tästä aiheesta käyneet kesän ja syksyn mittaan paljon sisäisiä keskusteluita. Aina ei ole helppoa sanoa suoraan hintaa, ennen kuin saadaan riittävästi tietoa mitä asiakas haluaa. Sen tiedämme, että ”palvelu maksaa aina jotakin, ei ole siis ilmaisia palveluita”. Se miten määritämme oman palvelun hinnoittelun niin siihen vaikuttaa monet seikat; toimintamallit, tarjonta, kilpailu, tuotantoketjut, aikataulut, tuotantokustannukset, osaaminen yms. Olemme saaneet pohtia välillä juuria myöten, miten rakennamme hinnoittelumme, eikä siihen sitten ollut mitään oikotietä. Eihän tämä salaisuus ole: olemme tehneet tutkimista omaan kulurakenteeseen sekä osaamiseemme. Siksi olemme tunnistaneet omat palvelumme ja laittaneet myös hintaesimerkkejä heti etusivulle.

Muutama asian nostan tämän tiimoilta esille, kun hinnoittelua mietitään. Painotan että mitään asiaan en ole keksinyt itse, koska varmasti joku maailmassa nämä asiat on sanonut kuitenkin.

 

1. Tiedosta palvelusi

Tärkeää on tunnistaa palvelusi, jota myyt tai tarjoat. Jos pääset puhumaan hississä palvelustasi ja olet rakentanut myös hienon hissipuheen – tunnista myös mitä palveluita tarjoat. Hinnoittele nämä puhumasi asiat selkeäksi hinnaksi, jotta asiakas tietää mitä rahalla saa. Epämääräinen palvelukuvaus ja hinta ei houkuta asiakasta ostamaan.

Tässä kannattaa harkita myös ihan puhdasta tuotteistamista!

 

2. Kustannukset

Kannattaa tarkistaa millaisia kustannuksia tulee todellisesti palvelun tuottamisesta. Jos luulee tietävänsä ilman selvitystä, niin monesti arvio menee metsään rymisten. Joskus emme huomaa pieniä kuluja tai menoja, jotka nakertavat koko ajan tuottoa. Kannattaa siis tehdä laskelmat ja perustella itselleen mikä on kannattavaa toimintaa.

Jos toimintanne vaatii toimitilaa, sinne sähköt ja netin ja kahvia koodareille tulee näistä koituvat kulut huomioida myös myytävien asioiden hinnoissa.

 

3. Uskalla kertoa hintasi

Kun olet laskenut hintasi, uskalla myös kertoa se. Jos häpeilet hintojasi, niin on vaikea myös myydä. Anna asiakkaan tehdä arvio ostaako palvelun vai ei. Jos tinkiminen alkaa, niin se ei tarkoita aina, että olisi kallista. Monesti vaan kokeillaan onko mahdollisuus tinkiä. Yleensä ihmiset ovat tyytyväisiä palveluun jo pelkästään hinnoittelun ollessa selkeää ja näkyvää.

 

Olisin voinut kirjoittaa erilaisia kaavioita, miten hinnoittelut tehdään, mutta löydätte niitä varmasti monestakin foorumista. Olennaista on, että kiinnostuit, koska aina edullinen ei ole edullista. Kallis ei ole aina parasta. Hinnoittelulla voit antaa myös viestiä, miten paljon arvostat omaa tekemistä tai miten kilpailutettu tuote voi olla markkinoilla. Aina hinta ei kelpaa jollekin ostajalle, vaikka kuinka viilaisit. Joten kun nyt mietin palveluillesi hintaa, oletko tyytyväinen siitä millä hintaan myyt palvelua? Jos et ole, niin voisiko asialle tehdä jotain tai muuttaa palvelua niin että hinta olisi varmasti kannattava?

Syksyllä kohti uusin voimin ja hinta arvostaen!

Muita blogeja tältä tyypiltä

Minä ja koodari - Ajatus koodarin sielunmaisemasta

On ollut mielenkiintoista seurata koodaajien toimintaa ja yrittää ymmärtää heidän sielunmaailmaa. En ole koodannut virallisesti mitään. Nyt yritän avata näkemykseni ohjelmoijan eli koodarin sielunelämästä.

Lukaseppa

Minä ja koodari - asiakaspalvelu on asiakkaan palvelua!

Vaikka löydämme yhteisen ymmärryksen asiassa, niin onko silti se hyvää asiakkaan palvelua? Saako koodari olla vihainen, jos asiakas ei olekaan samalla aaltopituudella tai toisinpäin?

Lukaseppa

Lupaus on vahva sana

Tunnistan itsestäni monenlaisia ajatuksien heräävän, kun mietin sanaa lupaus. Sanana on todella monitahoinen ja syvä, jonka merkitys varmasti jokaiselle on omanlainen.

Lukaseppa
Ilpo neuvottelee ja huolehtii taustoista kymmenien vuosien rautaisella hanke- ja projektityöskentelykokemuksella.


Aiheet
Muita blogeja tältä tyypiltä