Tuotteistamisella tehdään asioista helpompaa myydä ja helpompaa ostaa.
Ideana on kehittää uutta palvelua tai tuotetta tai tuoda jokin entinen markkinoille uudelleen. Joskus tätä jälkimmäistä kutsutaan myös uudelleen brändäykseksi.
Ostamisen ja myymisen helpottaminen tapahtuu kun asiakas tietää parhaillaan jo nimen tai logon nähdessään mitä ostokseen sisältyy. Jos tuotteistetaan vaikka siivouspalveluita, on selkeää jos "Kevätsiivous" paketti tarkoittaa, että siivotaan ihan koko kämppä tai "Pientä pintojen putsailua" paketti sisältää pölyjen pyyhinnän ja imuroinnin.
Yleensä ihmiset tykkäävät jos tuntihinnan sijaan on mahdollista maksaa (vaikka sitten yläkanttiin mitoitettu) hinta, mutta jo ostaessa tiedetään kuinka paljon palvelu tulee maksamaan ja mitä sitä maksua vastaan saa.
Tuotteistamista aloittaessa on tärkeää huomioida esim. seuraavia asioita:
Coca-Cola on tuotteistanut juomansa varsin tehokkaasti. “Enjoy” lupaus on lähes sama kaikille asiakkaille, vaikka itse tuote voi vaihtua varsin radikaalisti. Coca-Cola tarjoilee samasta juomasta todella laajan kirjon eri versioita eri asiakasryhmille: Cherry Coke, Coca-Cola Vanilla, Coca-Cola Citra, Coca-Cola Life, Coca-Cola Zero, Coca-Cola Light jne.
Tuotteistamisesta on juteltu myös aiemmin
Myös alla olevalla videolla aikanaan tiivistimme tuotteistamisen pääperiaatteet
Mainostoimistojen väki osaa usein maalata asiakkailleen hyvin kiiltävän kuvan siitä minkälaista markkinoinnin kampanjaa ja jopa automaatiota heille saataisi tehtyä. Tällaisten toiveiden täyttäminen koodilla on myös meille ihan mahdottoman mukavaa. Äkkinäinen saattaisi kutsua tällaista yhteistyötä win-win-win tilanteeksi!
Otetaanpa vuoden lopun lähetessä katsausta hakukoneoptimoinnin nykytilaan vuoden vaihtuessa pikkuhiljaa 2023 suuntaan. Mitä voit tehdä ihan itse hyvällä suunnittelulla paremman näkyvyyden takaamiseksi?
Sometkin ovat pian kuukausimaksullisia. Tämä herätti lievää vatutusta kahden konnakoodarin sielussa ja siitä avaudumme tällä kertaa.
MitäVattua on mukahauska podcast, jossa yleensä keskustellaan tekniikasta, it-alan pöhinäsanoista ja itketään maailman menoa, koska mikään ei ole koskaan hyvin. Uusi valitusvirsi joka tiistai!
Onko sinulla jotain asiaa, minkä haluaisit, että semipieni yleisö kuulisi? Ota meihin yhteyttä niin voidaan ehkä haastella yhdessä