Tuotteistamisella tehdään asioista helpompaa myydä ja helpompaa ostaa.
Ideana on kehittää uutta palvelua tai tuotetta tai tuoda jokin entinen markkinoille uudelleen. Joskus tätä jälkimmäistä kutsutaan myös uudelleen brändäykseksi.
Ostamisen ja myymisen helpottaminen tapahtuu kun asiakas tietää parhaillaan jo nimen tai logon nähdessään mitä ostokseen sisältyy. Jos tuotteistetaan vaikka siivouspalveluita, on selkeää jos "Kevätsiivous" paketti tarkoittaa, että siivotaan ihan koko kämppä tai "Pientä pintojen putsailua" paketti sisältää pölyjen pyyhinnän ja imuroinnin.
Yleensä ihmiset tykkäävät jos tuntihinnan sijaan on mahdollista maksaa (vaikka sitten yläkanttiin mitoitettu) hinta, mutta jo ostaessa tiedetään kuinka paljon palvelu tulee maksamaan ja mitä sitä maksua vastaan saa.
Tuotteistamista aloittaessa on tärkeää huomioida esim. seuraavia asioita:
Coca-Cola on tuotteistanut juomansa varsin tehokkaasti. “Enjoy” lupaus on lähes sama kaikille asiakkaille, vaikka itse tuote voi vaihtua varsin radikaalisti. Coca-Cola tarjoilee samasta juomasta todella laajan kirjon eri versioita eri asiakasryhmille: Cherry Coke, Coca-Cola Vanilla, Coca-Cola Citra, Coca-Cola Life, Coca-Cola Zero, Coca-Cola Light jne.
Tuotteistamisesta on juteltu myös aiemmin
Myös alla olevalla videolla aikanaan tiivistimme tuotteistamisen pääperiaatteet
Tarina-ominaisuus löytyy jo lähes jokaisesta somesta ja pikaviestimestä. Tämä oli alkujaan vain Snapchatissa ollut erikoisuus ja pikkuhiljaa kaikki sen ottivat käyttöönsä. Nyt myös perinteisemmät pikaviestimet alkavat saamaan irkin ja Discordin omaisia piirteitä erilaisilla kanava-jaotteluilla. Onko kohta enää mitään uniikkia ominaisuutta sovelluksissa?
Joskus myös täällä Joensuussa saattaa olla jotain toimintaa vuosia, mutta edes viereisen rapun ihmiset eivät tiedä sen olemassaolosta. Tällöin on ongelmia paikallisessa näkyvyydessä.
Inspiroitua saa, mutta sekin olisi tärkeää pitää hyvän maun rajoissa ettei inspiroituminen käänny plagioinniksi.
MitäVattua on mukahauska podcast, jossa yleensä keskustellaan tekniikasta, it-alan pöhinäsanoista ja itketään maailman menoa, koska mikään ei ole koskaan hyvin. Uusi valitusvirsi joka tiistai!
Onko sinulla jotain asiaa, minkä haluaisit, että semipieni yleisö kuulisi? Ota meihin yhteyttä niin voidaan ehkä haastella yhdessä