Kesä koittaa ja vauhti kiihtyy – ainakin liikenteessä. Olen miettinyt mikä idea on kiihdyttää vauhtia ennen suojatietä ja viime hetkellä laittaa jarrut päälle, kun jalkakäytävälle on tulossa joku. Tai ohittaa auto vauhdilla ja ohituksen jälkeen jäädä eteen hidastamaan. Entä jos on ohittamassa ja ohitettava alkaa kiihdyttää vaikeuttaen ohittamista? Tässä muutama liikenteestä tuleva tunteita herättävä asia, jopa ärsyttävä ilmiö. Yrityksen toiminnassa voi olla samoja piirteitä, kun toimintaan tulee kiireen tunne ja suorittamisen meininki. Hätä saattaa muuttaa yrityksen toimintakulttuuria, jolloin helposti toimintaan alkaa tulla yllättäviä kuluja.
Joskus saatetaan hakea yrityksessä suunta nopeillakin päätöksillä, jotka eivät aina vahvista liiketoimintaa. Tehdään tempoilevia päätöksiä, jossa paikkaillaan toiminnallisia aukkoja nopeasti esim. hankitaan verkkokauppa, vaikka ei ole todellista tarvetta. Olemme alttiita houkutuksille ja tuntuun ettei ole aikaa riittävästi. Teemme itsemme kiireiseksi ja kireiksi, jolloin toimintamme näyttää juuri liikennekulttuurin kiihdytys ajamiselta. Teemme hankintoja sen enempää miettimättä, miten tämä liittyy yrityksen kokonaisuuteen. Mahdollisesti myös etsitään syitä muualta toiminnan haasteisiin, jotta ei tarvitse katsoa omaa toimintaansa.
Kun olet kehittämässä omaa toimintaasi, mieti miten ratkaisut palvelevat kokonaisuutta. Ei ole vielä liian myöhäistä pysähtyä miettimään oman yrityksen toimintaperiaatteita. Miksi yritys on olemassa! On hyvä miettiä mitä on tekemässä ja mitä tavoittelee. Millaisia palveluita tai tuotteita tuotetaan sekä ketkä ovat mahdollisia asiakkaita. Mennään siis perusasioihin, usko siihen mitä olet tekemässä ja näytä se myös ulospäin. Sen jälkeen hyvä tarkistaa millaisilla välineillä toimimme, voimmeko kehittää tai tehostaa omaan toimintaa järjestelmillä tai verkkosivuilla. Voimmeko räätälöidä jonkin järjestelmän, joka tukee olemassa olevia järjestelmiä. Aina ei tarvita verkkokauppaa myymään tuotettasi, vaan hyvät verkkosivut ja markkinointi on monesti parempi vaihtoehto. Pidä aktiivisena verkkosivustosi ja tuota sisältöä, tee suunnitelmallista markkinointia. Tämän moni todennut, että pitää uskaltaa tehdä pitempi kestoista markkinointia, jotta voi tehdä myös myyntiä. Itsessään verkkokauppa ei siis myy mitään, jos sinne ei osata tulla.
Tiedä ja ole kiinnostunut mitä sekä miten olet kehittämässä toimintaasi. Kaikessa on siis kyse siitä, että voidaan tehdä nopeasti asioita, kuitenkin hallitusti. Voimme suunnittelemalla säästää hermoja, aikaa ja rahoja. Jos tekee nopeita päätöksiä jokaiseen muutostilanteessa, voi loppua yrittäjyyskunto ja rahat. Aina ei tarvitse olla kiihdytyskaistalla ohitammassa muita vain näyttääkseen, että pääsee ohi. Säästetään hermoja, aikaa ja rahaa.
Kysy mistä maksat; tekemisestä ja ylläpidosta? Mitä tähän sisältyy? Sinulle sivuston ylläpitäminen tulee olla helppoa ja tiedät, miten se tehdään.
Miten paljon voi ottaa vastaan jos asiakas ei ole tyytyväinen palveluun? Missä menee se raja, että pitäisi sanoa jotain takaisin?
Vinkki vitoset laajenee eli 9 vinkin verran Ilpon ajatuksia onnistuneeseen projektiin.