Digitaalisen markkinoinnin yhteydessä olet ehkä kuullut termin lead, jolla tarkoitetaan myynnin yhteydessä syntyvää linkkiä potentiaaliseen asiakkaaseen (eli siis kassavirtaa). Leadeja voidaan saada esimerkiksi yrityksen nettisivujen kautta. Vaikka nettisivujen on tarkoitus olla myyviä, voi nettisivujen olemus ja rakenne kääntyä tarkoitustaan vastaan.
Mitä ovat nämä sudenkuopat ja miten niiltä voidaan välttyä? Miksi leadi kuolee?
Sanotaan, ettei luovuudella ole rajoja – tämä pitää valitettavasti paikkaansa, nettisivujen kohdalla (hyvän maun)rajat kuitenkin ovat olemassa ja niiden sisäpuolella olisi hyvä pysyä. Nettisivujen designin liiallinen innoillu, eli siis tutummin innovatiivisuus, voi hyvinkin tappaa orastavan leadin. Jos nettisivut pursuavat toinen toistaan kummallisempia design ratkaisuja (tai ehkäpä paremminkin ongelmia), asiakas hyvin todennäköisesti poistuu sivustolta.
Liikaa värejä, liikaa animaatioita, liikaa erilaisia fontteja, liikaa kaikkea. Käyttäjä uppoaa visuaalisuuden loputtomaan suohon eikä löydä etsimäänsä. Pieni on kaunista myös nettisivujen suunnittelussa, selkeä rakenne ja hillityt, tarkoin valitut värit auttavat sivustolla vierailevaa löytämään etsimänsä.
Vinkit
Niin kuin kaikissa muissakin asioissa elämässä, tiettyihin elementteihin liittyy käyttötottumuksia: olet tottunut, että autossa on vaihdekeppi keskellä ja tuulilasi edessä, josta näkee läpi. Sama pätee nettisivuihin, ihmiset ovat tottuneet liikkumaan niissä tietyllä tavalla.
Esimerkiksi sivuston navigaatio yleensä löytyy heti etusivun yläosasta, mobiilissakin se yläosassa napin takana keikkuu. Jos kuitenkin navigaatio on piilossa esimerkiksi yrityksen logon takana, vierailija ei löydä sitä, koska yrityksen logo sivun yläosassa on pitkään toiminut linkkinä etusivulle. Tämä aiheuttaa melkoisen ongelman, vierailija ei pääse liikkumaan sivustolla! Jos niinkin perustavan laatuista elementtiä kuin navigaatio pitää etsiä sivulta on designissa aivan liikaa sitä innoa.
Sivuston rakenne tulisikin olla niin selkeä, että vierailija löytää tarvitsemansa tiedon. Tiedon tulisikin olla loogisessa paikassa selvästi esillä. On hyvä myös muistaa, mikä toimii työpöytäversiossa ei välttämättä toimi mobiilissa, ja toisin päin. Varmista etenkin sivuston responsiivisuus, jotta kaikki vierailijat laitteesta riippumatta voivat liikkua sivustollasi vaivattomasti. Harmittavan usein sen sijaan, että tiedot olisivat helpommin saatavilla, nämä yliampuvan taiteelliset sivustot vain vaikeuttavat käyttäjien liikkumista sivuilla. Pahimmillaan eri kokoisilla näytöillä elementit menevät päällekkäin ja näin estävät käytön kokonaan.
Vinkit
Saavut sivulle, jolla et ole vieraillut aiemmin. Saat toinen toisensa jälkeen uuden ponnahdusikkunan eteesi, ”Hei salli evästeet :)”, ”Hei ethän käytä mainostenestoa :)”, ”Hei tilaathan uutiskirjeen :)”, ”Hei, hei, hei... tarvitsetko apua! t. chattibotti-kimmo :)”, ”Hei! Me haluttaisiin tietää sijaintisi! :)”.
Vierailija ei ole välttämättä edes varma, mitä yrityksesi tekee tai mitä sisältöä sivustosi tarjoaa. Hei! Häntä ei mitä todennäköisemmin kiinnosta aivan heti tilata uutiskirjettäsi tai antaa sivustollesi oikeutta lähettää ilmoituksia. Anna vierailijalle tilaa hengittää ja aikaa puntaroida tarjoamaasi sisältöä, ilman, että sisältöön käsiksi pääseminen on digitaalisen savotan takana.
Ironian määrä: jotta pääset lukemaan vinkkejä hyvään designiin, täytyy ensin raivata tie huonon designin läpi
Yksinkertaisen ja hillityn designin ei tarvitse missään nimessä olla tylsä tai mitäänsanomaton. Loistava design ei tarvitse toimiakseen kaikkea mahdollista, mitä CSS tänä päivänä tarjoaa – elegantin tyylin luominen on vaikeaa ja sen tekemiseen tarvitaan synnynnäistä silmää tai hirveän määrän harjoituksia. Jotta nettisivu on kokonaisuudessaan toimiva, täytyy se suunnitella niin, että tyyli, sisältö sekä toiminnallisuus kulkevat käsi kädessä.
"Olen ollut poissa töistä kaksi vuotta ja this is jackass" - ote äitylikoodarin viimeisistä hetkistä vapaalla. Lähtikö mopo käsistä?
Pikkuhiljaa alkaa (tai loppuu) viimeistenkin työmyyrien kesälomat. Check in siis täältäkin! Myös meillä on taas kesän jälkeen hiljalleen palattu arkeen. Moi! Seuraa siis elämänmakuinen tekstinpätkä. (Itsepähän kysyitte! :D)
102. Palvelin on vastaanottanut ja käsittelee pyyntöä, mutta vastausta ei ole vielä saatavilla. Jep. Ihan niinkuin yrittäisi palata työelämään äitiaivolla!