Uskalla vaatia nettisivuja ja verkkokauppoja ostaessasi

07.05.2020 08:47:46

Olen kirjoittanut aikaisemmin ostajan oppaasta. Syvennän nyt hieman ajattelua tai toimintaa. Ympäristö muuttuu ja välillä voi tulla maailmanlaajuisia tilanteita, joissa joudutaan panostamaan markkinoinnissa myös verkkosivuihin. Tämä ei ole itsestään selvyys, koska on verkkosivuja, jotka ovat vain olemassa koska verkkosivut pitää olla. Myymisen kannalta on olennaista, että sinulla on verkkosivut, joka kertoo mitä olet myymässä tai tekemässä. Kuulostaa yksinkertaiselta, jossakin määrin sitten se ei olekaan – olemme myös itse huomanneet sen.

 

Nyt kun saat myyntipuhelun, jossa tarjotaan uusia kiiltäviä verkkosivuja – ole hereillä. Todennäköisesti tarve uusille sivuille on olemassa, koska sinua on lähestytty. Ensimmäinen tarjous ei välttämättä ole aina paras tarjous – kannattaa aloittaa sivujen palvelujen tarjoajien vertailu. Yhteydenotossa saat varmasti tietoa paljon mitä sivuilla voisi olla ja miten ne toimisivat. Monesti myyjät osaavat hommansa erittäin hyvin, joten kartoitus on yleensä kattava. Mielikuvan voi myydä ja toteutus voi olla sitten eri asia. Kiinnostu miten sivusto tehdään, mitä se vaatii sinulta esim. päivittämisten, turvallisuuden, käytettävyyden yms. asioiden kannalta. Kysy mistä maksat; tekemisestä ja ylläpidosta? Mitä tähän sisältyy? Sinulle sivuston ylläpitäminen tulee olla helppoa ja tiedät, miten se tehdään. Kun verkkosivuja rakennetaan, on siihen vähintään yhtä monta eri tapaa niin kuin palveluntuottajaakin. Tässä tulee siis monesti se ero, kuinka ne sivut lopulta toimivat. Hyvältä näyttävät sivusto voi olla teknisesti rakennettu niin, että on haasteellisesta jatkossa lisätä ominaisuuksia tai ylläpitää sivuston tietoturvaa.

 

Kannattaa kertoa heti alussa, miten haluat sivujen toimivan. Kannattaa kertoa miltä haluaisit sivujen näyttävän. Kannattaa kertoa miten haluaisit sivuja käyttää. Tämä on tärkeä vaihe niin kokonaisuuden, kuin tarjouksen tekemisenkin kannalta. Toiminnallisuuksien lisääntyminen voi nostaa myös loppulaskun summaa.  Aina ei ostaja ole varautunut budjetissa, mutta parempi tietää hinta alussa kuin projektin aikana seurata hintalaskurin nousua. Olemme pyrkineet puhumaan hyvin ymmärrettävää kieltä, jossa ei viljellä liikaa hienoja sanoja vain siksi että kuulostaisi hienolta. Haluamme että asiakas ymmärtää mitä me puhumme. Välillä saattaa hieman murretta mennä sekaan, mutta suotakoon se meidän pieneksi heikkoudeksemme.

 

Nyt kun kirjoitan, on menossa verkkokauppa buumi. Monissa tapauksissa on ostettu verkkokauppa jostakin, mutta sitä ei olla mietitty oman tarpeen ja käytettävyyden kannalta. Helposti kustannukset nousevat, mutta silti myynti ei aina kasva. Joten ota rohkeasti hetki aikaa ja tutki mitä tarvitset. Hätäiset päätökset harvoin ovat kestäviä, enimmäkseen kalliita. Palvelun tarjoajia riittää, se ei ole ongelma. Sinulla on päätöksen avaimet, ei palvelun tuottajilla. Uskalla siis kertoa omista ajatuksista viimeistää tarjoustilanteessa!

Muita blogeja tältä tyypiltä

Minä ja koodari - verkostoitumisen valtatiellä

Somemaailma mahdollistaa paljon verkostoja. Aktiivinen toiminta lisää verkostoja. Sisällöt lisäävät verkostoja. Some siis vaatii aktiivisuutta, mutta ei välttämättä sosiaalisuutta.

Lukaseppa

Mitä muut ajattelevat?

Niin, mitäs ne muut ajattelevat sinusta? Ketkä muut? Ei varmasti kaikki maailman ihmiset ajattele juuri sinua. Joten ota hetki ja hengitä.

Lukaseppa

Minä ja koodari - leikkiä vai totista totta?

Monessakin mielessä vappu antaa ihmisille mahdollisuuden hullutella ja ehkäpä tuoda esille jotakin uusia puolia joita arjessa ei uskalleta näyttää. Voimmeko siis työssämme antaa leikkisyydelle tilaa?

Lukaseppa