Ihmisten elämä on usein resurssien hallintaa. Resursseja on hyvin paljon erilaisia. Työpaikalla voidaan puhua henkilöresursseista elikkä miten paljon henkilöstöä on tekemään työtehtäviä. Jotkut voivat pistää rahallisia resursseja tämän henkilöstön kouluttamiseen. Henkilöstöä ja rahaa kuitenkin saa lisää.
Olen päässyt osallistumaan palavereihin, joka olisi voinut olla sähköposti. Tämä toivottavasti tulee muuttumaan nyt kun ihmiset ovat (hieman pakottaenkin) oppineet käyttämään etäkokous työkaluja. Sentään ei kenenkään tarvitse matkustaa turhaan. Toinen työpäivästä ison siivun haukkaava aikasyöppö on puhelut. Itse suosimme sähköpostia aina kun mahdollista, sillä siitä jääpi jälki mitä on juteltu ja sitä ehtii ihmiset tarkastelemaan kun heillä on aikaa.
Aika on resurssi, jota on hyvin rajallisesti ja sen lisääminen ei olekaan kovin helppoa. Tämän myötä halusinkin tänään kertoa ajatuksiani ajan ja resurssien käyttämisestä.
Meille myydään rekrytointipalveluita. Okei, rekry-asiat ovat IT-alalla pinnalla ja joka paikassa huudetaan osaajapulaa, joten palvelun kohdennus on onnistunut hyvin. Tulee puhelu, jossa on myyntispiikki tarjotusta formaatista. Annan vastauksen, että teidän formaattinne on tuttu, mutta meidän rekrytointimme on hoidettu tähän asti itse. Kuitenkin mielellämme kuulisimme tästä uudestaan, jos samanlainen lähtee vaikkapa vuoden päästä. Mistäpä sitä tietää mikä tilanne silloin on.
Sitten kuitenkin ehdotetaan, että mitä jos otetaan vielä palaveri puhelun lisäksi, niin voidaan kertoa vielä tarkemmin. Vastasin tähän myöntyvästi, sillä ajattelin saaneeni vain osan pitchistä puhelimessa ja kirsikka kakun päältä onkin jätetty varsinaiseen palsuhetkeen. Isketään palsu kalenteriin.
Koittaa palaverin päivä ja oikea kellonlyömä. Kirjaudun palsuun, mutta kenelläkään ei ole kameraa päällä enkä näe mitään esitystä. Huolestun. Väki on samaa kuin alkuperäisessä puhelussa eli kyseessä ei ollut mikään buukkauspalvelukaan.
Jutellaan 9 minuuttia mukavia maailmalla vallitsevasta poikkeustilanteesta ja miten se vaikuttaa tekemiseen. Saan kuvauksen tarjotusta palvelusta ja siihen kuluu (taas) 15 minuuttia. En ole vielä saanut mitään uutta informaatiota verrattuna viikkoa aiemmin käytyyn puheluun. Puhelu päättyy, kun todetaan, että tälle taitaa olla tarvetta vasta vuoden päästä. Joten KUMPIKAAN osapuoli ei saanut mitään uutta informaatiota palaverin aikana. Ei päässyt edes yhdistämään naamaa ihmisen nimeen tai näkemään hienoja kaavioita siitä, miten prosessi heillä pelaa.
Siinä meni taas tehokasta työaikaa kokonainen tunti kaikkine aikataulutuksineen ja palsun odotteluineen täysin roskiin. Kukaan osapuoli ei mitään hyötynyt ja kaikille jäi paha mieli.
Aika on resurssi, jota ei saa takaisin. Tuskin teidänkään mielestä on mukavaa heittää aikaa pois täysin tyhjän päiten, niin miksi teidän asiakkaitannekaan kiinnostaisi tehdä näin?
Jos teille yritetään korvata laatua määrällä eli maksatte jollekin taholle kuinka monelle ihmiselle on lähetetty uutiskirje tai miten monta buukkausta on toteutunut, niin maksatte turhasta. Tällöin palvelun tuottajaa ei kiinnosta kontaktin laatu. Pelkästään määrä.
Jos ensin pidätte myyntipuheen ja sitten sovitte perään palaverin, niin tuokaa palaverissa jotain lisäarvoa asiakkaallenne. Miksi pitää sama keskustelu samojen ihmisten kesken useaan kertaan parin päivän välein?
Vaikka voi olla hätä päällä vallitsevan tilanteen kanssa, niin muistakaa aika ja sen rajallisuus. Niin omalta kuin asiakkaidennekin osalta. Miettikää mitä lisäarvoa voitte oikeasti ihmisille tuoda elkääkä pelkästään mitä kaikkea te voisitte tehdä. Kysynnän ja tarjonnan lait pätevät myös poikkeusaikana.
Viimeisenä pakollisena myynnillisenä porkkanana mainittakoot, että me tehdään liiketoiminnan tehostamista ja ennenkaikkea digitalisoimista. Voitaisiinko me jotenkin auttaa teitä viemään liiketoimintaanne verkkoon tai tekemään teiltä ostamisesta helpompaa? Jos innostutte kehittämään jotain kanssamme niin olemme myös apuna mahdollisten rahoitushakemuksien kanssa.
Käytetään rajallista aika-resurssiamme ongelmien ratkaisemiseen eikä ongelmissa vellomiseen.
Olemme toteuttaneet sparrausta ja koodia kaiken kokoisille toimijoille ja kaikki ovat saaneet tästä tuntuvaa hyötyä arkeensa.
Minuun voi ottaa yhteyttä etenkin sparraamisen kanssa. Haluan omalta osaltani auttaa poikkeustilan kanssa painivia yrityksiä ihan ilman eurojen liikuttelua. Minua tavoittaa miikka@kooders.fi tai 045 1777 090. Varminta on sopia sähköpostitse juttuhetkeä, mutta toki voi koittaa onnea myös suoraan soitellen.
Tänään kerron Koodersin historian kautta ajatuksiani siitä, kuinka omat vahvuudet kannattaa ottaa ISOSTI huomioon etenkin toiminnan alkuvaiheessa.