Kauneusalan yrittäjästä koodin kauppaajaksi

11.06.2020 09:13:45
Tältä se asian mietiskely näyttää

Heissan kaikille! Tästäpä lähtee minun ensimmäinen blogipostaus Koodersin tiimissä. Pääsin hyppäämään myynnin ja markkinoinnin tehtäviin, johon minulla ei ole koulutusta, mutta kokemusta kylläkin. Yrittäjänä toimiessa myynnin ja markkinoinnin tehtävät ovat olleet isossa roolissa etenkin, kun aloitin uudessa kaupungissa ja toimin yksin. Keinoja oman toiminnan esille tuomiseen vaan täytyy löytää, jos haluaa edes jokseenkin tulla työllään toimeen.

 

Onneksi noita keinoja on -nyt jos koskaan- monipuolisesti, joista jokainen yrittäjä voi poimia itselleen parhaan tavan toimia. On blogit, vlogit, podcastit, Facebook, Instagram, LinkedIn, verkkokoulutukset ja etäyhteydet. Monelle yrittäjälle tämä kevät toi varmasti tullessaan hieman pakotetunkin tarpeen uusien työtapojen oppimiseen. Kun asiakkaat eivät enää käy fyysisesti paikanpäällä, on palvelujen tultava näkyväksi jotakin muuta kautta. Osalle uudenlaiset toimintatavat tulivat jäädäkseen, osalle ne olivat pelastus sen hetkiseen tilanteeseen. Palvelujen sähköistäminen on kuitenkin tätä päivää ja siitä kannattaa ottaa irti ne asiat, jotka omaa tekemistäsi parhaiten palvelevat.

 

Uudessa työssäni myös minä olen päässyt oppimaan uusia toimintatapoja myynnin ja markkinoinnin osalta. Yksi jo ensimmäisellä viikolla esille tullut asia oli videon tuottaminen. Valokuvaajana olen tottunut kyllä ottamaan still-kuvia ja esiintymäänkin niistä, mutta videolla esiintyminen on minulle ihan uutta. Valokuvaamisessa sitä usein sortuu antamaan itsestään vain sen parhaimman puolen tai "paremman posken", jonka on tottunut itsestään näkemään. Videolla taas näkee itsensä paremmin niin, miten muutkin näkevät. Muutenkin markkinoinnissa on hyvä olla esillä paljon ja monipuolisesti. Siksi on hyvä jos pystyy tuottamaan materiaalia (videota sekä kuvia) suhteellisen nopeasti, liikoja miettimättä. Harva katsoo satunnaisesti otettuja omia kuviaan ihaillen. Itsekriittisyys ja epävarmuus rakentavat muurin aidon sisällön julkaisemiselle. Tästä on itselläni hurjasti opittavaa, mutta oman esittelyn tekeminen videon muotoon ja sen julkaiseminen olivat hyvä ensi askel.

 

Uusien asioiden oppimiselle on tärkeää se, että pystyy poistumaan omalta mukavuusalueeltaan ja samalla hyväksymään oman epätäydellisyytensä. Jos tekee niitä asioita joita on aina tehnyt, saa todennäköisesti samoja tuloksia kun on aina ennenkin saanut. Kehittyminen on sitä, että uskaltaa poiketa totutusta ja luopua jostakin vanhasta. Tutut toimintatavat tuovat meille turvallisuuden tunteen, mutta uuden oppiminen vie eteenpäin ja antaa elämälle sisältöä. Se että hyväksyy virheet osaksi oppimisprosessia, on avain pelkojen poistamiseen oppimisen tieltä. Hyväksyvä ympäristö taas tukee oppimista. Se että yrittää, on tärkeämpää kuin se, että onnistuu.

 

Ensimmäisten työviikkojen osalta täytyy antaa kiitos uudelle työyhteisölleni, joka kannustaa oppimaan uutta sekä olemaan rehellinen ja aito oma itseni. Myynti ja markkinointi koetaan usein kylmänä omien etujen ajamisena, mutta meillä tavoite on toimia toisin. Haluamme nimenomaan pystyä lähestymään ihmisiä lämpimästi ja aidosti, jolloin voimme oikeasti kuulla ne tarpeet joihin meillä on kyky vastata. Olen huomannut että meillä on töissä ihmisiä jotka ovat todella osaavia ammattilaisia, mutta jotka samalla ajattelevat asiakkaan parasta. Suurinosa tähän astisesta markkinoinnista on tapahtunut puskaradion kautta, joka mielestäni kertoo yrityksestä paljon. Positiiviset asiakaspalautteet ovat kullan arvoisia ja niiden esille tuominen on asia, joka on meillä työn alla. Toisena tavoitteena minulla työni suhteen on se, että saisin tuotua koodaamista esille kielellä, jota muidenkin kuin alalla toimivien on helppo ymmärtää. Toisille hyvän palvelukokemuksen saamiseen riittää se, että lopputulos on hyvä ja toimiva. Toiset taas kaipaavat tietää sen, miksi kannattaa valita juuri kyseinen palvelu ja mistä kaikesta he maksavat, miten heidän toiveensa otetaan huomioon ja miten huolettomasti he voivat asian suhteen olla tästä eteenpäin. 

 

Verrataanpas nettisivujen hankkimista uuden kodin hankintaan. Voi ajatella että alusta asti koodatut, asiakkaan tarpeiden mukaan rakennetut nettisivut ovat kuin talopaketti. Saat hyvälle perustalle rakennetun uuden toiveittesi mukaisen kodin, jonka ominaisuuksiin olet voinut vaikuttaa ilman, että sinun täytyy ymmärtää itse rakentamisesta mitään. Samalla voit luottaa siihen, että talo tulee olemaan pitkään toimiva. Ei tarvitse pelätä yllättäviä vastaantulevia remontteja, vaan saat keskittyä elämiseen. Voit myös valita hieman vanhemman talon, johon on vuosien myötä tehty pieniä korjauksia, rakenneltu vähän lisää ja joka näyttää kyllä päällisin puolin hyvältä. Asetuttuasi sinne asumaan et voi kuitenkaan olla ihan varma siitä, miten hyvin mikäkin remontti on tehty, mitä uutta paljastuu ja miten toimivia ja pitkäikäisiä esimerkiksi laitteet ovat. Jos et säännöllisesti tarkista talosi kuntoa, niin siihen voi alkaa tulla vahinkoa, joka loppupeleissä johtaa siihen, että koko talo on parempi purkaa. Jos taas talopaketin valittuasi ilmenee jokin ongelma, tiedät heti kehen ottaa yhteyttä ja ongelma on helpompi korjata. Vanhemmassa talossa on vaikeampi lähteä jäljittämään sitä viisi vuotta sitten tässä asunutta asukasta, joka teki kylpyhuoneremontin, jossa nyt ongelma ilmeni.

 

Vanhempi talo on vertaus nettisivuihin, jotka on tehty valmiille pohjalle ja jossa on käytetty lisäosia. Voi olla niin että jonakin päivänä jonkin sivustolle asetetun lisäosan päivittäminen lopetetaan, jonka vuoksi jokin ominaisuus sivuilla lakkaa. Et pysty jäljittämään lisäosan tekijää, mutta ottaako myöskään sivujen tekijä asiasta vastuuta? Tai jos et muista päivittää sivujasi tarpeeksi usein (tarkistaa kuntoa) niin silloin niihin voi tulla virus ja voit menettää kaiken sisällön joka sivuilla on. Virus on kuin home, joka iskee helposti huonorakenteiseen taloon tuhoten lähes kaiken omaisuuden. Siinä vaiheessa tulee varmasti mietittyä että olisiko se talopaketti ollut kuitenkin se varmempi ratkaisu.

Muita blogeja tältä tyypiltä

Kahden kerroksen väkeä - Gartano Oy

Mikä ihmeen Gartano Oy? Gartano Oy on siis emoyhtiö, jonka alla toimivat aputoiminimet Kooders, Geneesi ja Nexus.

Lukaseppa

Verkkosivut - investointi vai hetken helpotus?

Ajatteletko usein ostoksia tehdessäsi sitä, miten pitkäaikainen sijoitus ostamasi tuote on? Edullinen hinta houkuttelee, mutta voiko halvempi ostos tulla sinulle kalliimmaksi pitkällä juoksulla?

Lukaseppa

Jos olisin edelleen kauneusalan yrittäjä

Tekisin monet asiat helpommin ja säästäisin aikaa sekä hermoja. Muistan vielä ajan, jolloin kampaamotöissä käytettiin paperista asiakasrekisteriä sekä ajanvarauskirjaa.

Lukaseppa