Ostajan opas: Logo

Joonas Rauha - 22.03.2018 09:00:00
Logon suunnittelu

 

Mikä se logo oikein on?

Logo on yritysilmeen kulminoituma, siihen pitäisi saada tiivistettyä koko yrityksen brändi ja identiteetti. Näiden pienten pyyntöjen lisäksi sen pitäisi vielä teipata liikevaihto ja liiketoiminnan tulos kiinni rakettiin ja pläjäyttää koko paketti vertikaaliseen nousukiitoon. No okei ei se logo ihan kaikkea tätä yksinään tee, mutta on ainakin osana vaikuttamassa yrityksen tulevaisuuteen auttamalla asiakkaita valitsemaan se hyväksi todettu vaihtoehto.

Logo on siis yrityksen allekirjoitus, eli se tietty tapa jolla yrityksen nimi kirjoitetaan. Kun se on kerran suunniteltu ja toteutettu hyvin, on sitä todella helppo käyttää kaikissa materiaaleissa ja yhteyksissä mitä ikinä voikaan tulla vastaan yrityksen arjessa.

Tarkemmin logo koostuu usein yrityksen nimestä, sekä vielä tarkemmin sen kirjoitustavasta ja värimaailmasta. Nimen lisäksi logossa voi olla liikemerkki, joka on yleensä jokin kuvallinen symboli mikä jää katsojan mieleen sekä luo haluttuja ajatuksia ja mielikuvia yrityksestä tai tuotteesta.
Mitään 153kg kivitauluun hakattuja sääntöjä ei ole olemassa, vaan yllämainittuja elementtejä ja ominaisuuksia voi yhdistellä halutulla tavalla keskenään, eli yrityksen nimi voi olla osa liikemerkkiä tai liikemerkki osa yrityksen nimeä, tai logo voi koostua vain toisesta näistä.

Logo on vain yksi osa tärkeiden visuaalisten elementtien palettia joilla viestintä esitetään. Logon lisäksi kokonaisuuteen kuuluu ainakin värimaailma, typografia, kuvat ja tapa jolla nämä eri asiat sommitellaan käyttötarkoitusten mukaan. Pidän logoa yhtenä tärkeimpänä osana viestintää, jonka tarkoitus on jäädä ihmisten mieliin ja johon asiakkaiden on jatkossakin helppo yhdistää ne positiiviset kokemukset yrityksen kanssa käydystä vuorovaikutuksesta.


Mihin minä semmoista, ilmankin on pärjätty

Syytä logon suunnitteluun ja hommaamiseen hieman vihjailtiinkin tuossa yläpuolella, mutta logon suurin tarkoitus on tosiaankin — jäädä ihmisten mieliin.
Logottomuus ei ole itsessään mikään este kaupankäynnille, monet yritykset pyörivät vallan mainiosti ilmankin. Logosta alkaa olemaan yleensä hyötyä viimeistään liiketoiminnan kasvaessa. Riippumatta yritykselle tehokkaimman markkinointikanavan tyypistä, jossain vaiheessa ostopäätöksen tekevää koneistoa on aina ihminen (ainakin toistaiseksi), joten haittaa mieleen jäämisestä tuskin voi olla.

Logo ja yritysilme ylipäätään, auttaa erottumaan kilpailusta. Mieleenpainuvalla logolla pidät huolen että ne tunteet ja kokemukset, joita asiakkaalla oli yritykseen tai tuotteeseen liittyen, eivät ajaudu väärään osoitteeseen.


Haluan semmoisen universumin parhaan logon

Kuinka tällaisen yrityksen koko tulevaisuuden määrittelevän taideteoksen toteuttamisen kanssa sitten pitää edetä? Yleensä ostajalla on mielessään tarve ja päätös se hankkia, sekä joskus jopa jonkinlainen näkemys tai idea logolle. Näillä pääsee jo aika pitkälle, mutta se ei yksinään ihan vielä riitä. Jotta päästään siihen haluttuun lopputulokseen, tarvitaan siihen kasapäin toimeksiantajan eli logon tarvitsijan ja toteuttajan välistä avoimuutta, yhteistyötä ja uskallusta kommunikoida.

Toimeksiantaja ei siis mielestäni voi antaa liikaa tietoa yrityksestä tai tuotteesta, eikä siitä minkälaisia ajatuksia tai tuntemuksia haluaisi logolla herättävän sen lopullisessa näkijässä. Tietysti ammattilais toteuttaja osaa myös kysellä ne oikeat kysymykset ja kaivella ne vaaditut vastaukset sieltä toimeksiantajan aivokorteksin alta vaikka sorkkaraudan kanssa. Olen kuitenkin huomannut prosessin olevan huomattavasti helpompi ja erityisesti kivuttomampi, jos toimeksiantaja on kerennyt jo hieman ajatella ja tunnustella joitakin ajatuksia siitä minkälainen se logo voisi olla.

Kun ensimmäinen juttutuokio on ohitse ja päästy johonkin yhteisymmärrykseen jostain ideasta jota lähdetään viemään eteenpäin, voidaan siirtyä itse toteutukseen. Tämä hoituu hyväksi todetun iteratiivisen prosessin avulla, jossa ammattilainen tekee vedoksen tai vedoksia juttutuokion perusteella, joita sitten viedään toimeksiantajan palautteen ja ammattilaisen näkemyksen turvin eteenpäin, kunnes on saavutettu haluttu lopputulos.


Minkälainen logo on hyvä?

Niinkuin vanha sananlasku sanoo, yksinkertainen on kaunista. Itse hurahdin minimalismiin jokunen vuosi takaperin ja ajattelutapa on palvellut todella monissa eri paikoissa.

Yksinkertainen logo on helppo tunnistaa ja muistaa, lisäksi yksinkertaisuus taipuu helppokäyttöisyydeksi, eli sitä on helppo muokata toimimaan erilaisissa asiayhteyksissä.

Yksinkertaisuus palvelee myös toista tärkeää ominaisuutta eli mieleenpainuvuutta, yksinkertainen logo jää helposti mieleen ja luo haluttuja mielikuvia. Eri ihmisille eri asiat herättävät usein erilaisia tuntemuksia, joten yksinkertaisella ratkaisulla saavutetaan usein se paras lopputulos joka säilyy ymmärrettävänä.

Aika — tuo kaiken hiljalleen nakertava, elämiämme ympäröivä luonnonvoima ja ainakin allekirjoittaneen elämän kallein resurssi. Niin siis logon tulisi kestää aikaa, mielestäni logossa on onnistuttu todella hyvin jos se toimii vielä 10 vuodenkin päästä halutulla tavalla. Tietysti ovelimmat voivat muokata logoaan salakavalasti vuosien varrella, niin että kukaan ei välttämättä edes huomaa eroa, kun taustalla oleva idea pysyy samana ja logo tunnistettavana.

Sitten hieman teknisempää puolta edustaa logon toteutustapa ja mitä jokaisen toimeksiantajan pitäisi muistaa vaatia logoa ostaessa.
Jotenkin olettaisin näiden asioiden olevan kunnossa kun asioita ammattilaisilta ostetaan, mutta olen urani aikana törmänny aivan liian monesti asiakkailta saatuihin logoihin, jotka ovat teettäneet enemmän työtä kun niistä on ollut edes hyötyä.
Eli pyytäkää ostamistanne logoista ja graafisista elementeistä vektoritiedostot, ne ovat skaalautuvia ja näin niistä saa tarvittavat versiot suhteellisen helposti eri käyttötarkoituksiin. Eli saman tiedoston saa yhtä tarkkana nettisivuille, firman huppariin tai kahden metrin banderolliin. Yleensä esimerkiksi painotalot vaativat tiedostot vektoriformaatissa.
Pyytäkää elementeistä myös versiot CMYK, Pantone sekä RGB värimäärittelyillä, kaksi ensimmäistä ovat käytössä eri fyysisillä printti tekniikoilla, jolloin teette painotalonne elämän huomattavasti helpommaksi. Viimeinen värimäärittely on käytössä digitaalisissa formaateissa, kuten vaikka nettisivuilla.
Todennäköisesti säästätte jopa rahaa pitkässä juoksussa, kun teidän elementtejänne käyttävien tahojen ei tarvitse laskuttaa teitä joka kerta huonojen tiedostotyyppien aiheuttamasta lisätyöstä.


Sen pituinen se

Eli ei se logo yksinään tee ihmeitä, kyllä se arvo pitää asiakkaalle edelleenkin tuottaa ihan perinteistä vaivaa ja rakkautta antamalla sille tehtävälle palvelulle tai tuotteelle.
Mutta se logo kyllä auttaa pysymään paremmin asiakkaan mielessä ja siihen kannattaakin mielestäni suhtautua eräänlaisena laatumerkintänä. Kun lyöt oman yrityksesi tai tuotteen logon johonkin, niin lupaat kaataa sen vastaanottajan niskaan kaikki ne kauniisti muotoillut arviot mitkä tekevät siitä ostettavan arvoisen.
Lisäksi logo luo paljon ammattimaisemman kuvan, jos ei omasta, niin ainakin kilpailijan ja asiakkaan mielestä.