Ajatteletko usein ostoksia tehdessäsi sitä, miten pitkäaikainen sijoitus ostamasi tuote on? Edullinen hinta houkuttelee, mutta voiko halvempi ostos tulla sinulle kalliimmaksi pitkällä juoksulla? "Elä hetkessä" on ihan hyvä neuvo yleisesti elämään, mutta joskus on hyvä osata katsoa asioita vähän kauas kantoisemmin.
Kuvitellaanpa tilanne, että olisit ostamassa itsellesi autoa. Sinulla ei ole ennen ollut omaa autoa, etkä juuri tiedä mitä sinun tulisi ottaa huomioon. Tiedät että autokaupoista löytyy vaihtoehtoja joka lähtöön, mutta et luota autokauppiaisiin. Sen sijaan tuttavasi on tarjonnut sinulle omaa vanhaa autoaan hyvin houkuttelevaan hintaan. Auto on melko vanha, mutta tuttusi vakuuttaa että se on toimiva ja hyvä menopeli. Vertailet vaihtoehtoja, mutta päätät luottaa tuttuusi ja tehdä hyvän ja edullisen hankinnan. Toiveesi on vaan saada auto, jolla pääsee liikkumaan ja joka ei vie kaikkia varojasi.
Muutaman vuoden päästä huomaat, että kahdesta autoon liittyvästä toiveesta vain toinen niistä toteutui. Olet päässyt sillä pääosin liikkumaan paikasta toiseen, mutta varojasi se on vienyt enemmän kuin odotit. Autosta hajosi muutama kalliimpi osa ja kerran jo mietit että kannattaako tähän autoon enää satsata enempää, sillä oikutteluja on ollut enemmänkin. Auton toiminta aiheuttaa sinulle harmaita hiuksia, sillä joudut jatkuvasti pelkäämään sitä miten auto tulee toimimaan. Sinun on päästävä töihin päivittäin, etkä halua ajatella sitä että joku päivä se jättää sinut tien päälle. Auton sinulle myynyt tuttusi harmittelee tilannetta ja levittelee käsiään.
Sinnittelet autolla vielä muutaman vuoden. Lopulta auto hajoaa lopullisesti, vaikka olet tehnyt sen eteen kaikkesi. Näin jälkeenpäin harmittelet päätöstäsi ostaa juuri tämä auto, mutta et toki voi syyttää tuttuasikaan. Hän tuskin osasi ennustaa mitä vikoja autoon voi ilmaantua. Tällä kertaa haluat tehdä paremman investoinnin ja ostaa sellaisen auton jonka kanssa voit ajella ja elellä huoletta. Maksat mielelläsi vähän enemmän, sillä ymmärrät että auton ostaminen on investointi, joka maksaa itsensä pitkällä aikavälillä takaisin.
Tilanne on meille melko tuttu, kun vaihdetaan tarinassa auton tilalle nettisivut. Olemme kuulleet asiakkaiden ajatuksia jälkeenpäin, kun he ovat valinneet nettisivujen tekijäksi sen atk-taitoisen tädin miehen serkun. En sano etteikö kehenkään tuttavaan kannattaisi luottaa, tai että tuo tädin miehen serkku ei olisi ajatellut parastasi, mutta aina huono lopputulos ei ole myyjästä kiinni. Hän tarjosi sinulle parasta mitä hänellä oli tarjota, mutta sinä olit se, joka teki päätöksen. Joskus päätöksen tekemistä on hyvä miettiä monelta eri kantilta. Onko tämä ostos sinulle investointi, johon kannattaa satsata alussa vähän enemmän vai pelkkä hetken helpotus?
Asiakkaan tunteiden ja tarpeiden huomioonottaminen asiakaspalvelutilanteisssa on usein jopa tärkeämpää, kuin lopputulos. Ihmisten kohtaamista harvoin opitaan kirjoista, mutta asiakaspalvelussa se on osaamisen lisäksi yksi tärkeimmistä taidoista.
Oletko koskaan pysähtynyt miettimään sitä, millaisten lasien läpi tätä maailmaa katselet? Tuleeko huoli ajatukset ilon tielle, sillä ainahan on mahdollista, että hyväkin voi kääntyä kurjuudeksi.
Osaatko sanoittaa tunteitasi työpaikalla? Jos työkaverisi sanat loukkaavat sinua, kerrotko siitä hänelle vai pidätkö tunteen itselläsi? Saako tunteet näkyä ja kuulua? Mikä on sanojen merkitys kommunikoinnissa?