Markkinointi välillä hymyilyttää

Ilpo Simonen - 23.04.2020 09:21:36

Miten paljon osaamista löytyy Suomen maasta markkinointiin liittyen. On myös hyvin erilaisia tapoja tehdä markkinointia ja sitä kautta myös myyntiä. Tämä tärkeä palanen on jokaiselle yritykselle varmasti tullut tutuksi toiminnan tunnettavuuden tekemisen kannalta. Teemme markkinointia oli se miten pientä tahansa. Eikä sekään ole uutta, ettei aina huomata mikä oman toiminnan markkinoimisessa ei toimi. Eihän sitä voi sentään kysyä apua asiaan. Tai jos kysytään, niin neuvoja satelee enemmän kuin pää pystyy vastaanottamaan. Rahalla ainakin saa neuvoja. Ilmaisia neuvoja ei varmasti ole olemassakaan. Kaikella on hintansa.

 

Asiaan. Markkinointi on oma taiteen lajinsa, jossa kuitenkin kyse on simppeleistä asioista. Pitää osata kohdentaa osaaminen ja palvelut selkeästi kohderyhmälle.  Pidetään asiat yksinkertaisina. Kuitenkin sen ontuu monella. Kun katsomme omaa toimintaa, niin kyllä varsinkin omilla verkkosivuillamme palveluiden sivut ontuu. Myönnämme sen. Emme osaa myydä palvelujamme, jos myymme niin se ei ole enää myymistä – enemmänkin toiminnan kertomista tukahduttavalla asia määrällä. 

 

Loimme omat verkkosivut muutama vuosi sitten, teknisesti varmasti toimimat ihan hyvin. Sivuissa on paljon hyvää, mutta eihän niillä myydä mitään mitä me osaamme. Perustietoa kyllä löytyy, sen lisäksi pitäisi sivujen herättää tekemään ostoja. Markkinoinnin kannalta sivusto ei herätä ihmisten ostoviettiä. Olemme muille kertoneet mitä hyvä olla sivuilla ensimmäisenä, kuitenkin itse emme ole tätä ohjetta toteuttaneet. Nyt olemme ottaneet kuitenkin asian esille keskuudessamme, Rookien Communicationsin kanssa käymme sivut markkinoinnin kannalta läpi. Luotamme kuitenkin omaan tekniseen osaamisen ja koodataan itse omat sivut. Sisältöön otamme kyllä avut vastaan! Kirjoittamiseen ja sisällön sijoitteluun otamme vinkit, koska tämä projekti on liian lähellä meitä. Emme näe välttämättä kaikkea muutostarvetta. Meille pitää se kertoa. Kiitos, olemme ottaneet siis asiasta kopin ja haluamme oppia lisää. 

 

Toisena esimerkkinä hieman eri tavalla menneestä markkinointi tempauksesta. Teimme yrityksessä vuoden 2019 joulumarkkinointiin lehtijutun, toimittaja kävi tekemässä sen. Lupaili että hyvin kerkeää teemanumeroon ja materiaali voisi olla hyvä lisä heidän extraliitteensä kokonaisuuteen. Tottakai toiveikkuus nousi, että saisimme jutun lehteen. Pitkästä aikaa lehtijuttu! Joulun hujahti ohi.  Ei vielä näkynyt juttua lehdessä. Mietittiin hyvähän se aloittaa sitten uusi vuosi lehtijutulla. Vuoden vaihtumisen jälkeen otimme yhteyttä lehteen. Ei kuitenkaan ollut sopinut joulun tai vuoden vaihteen liitteisiin, mutta jos jossakin vaiheessa sopisi – lupasivat katsoa hyvän välin. Unohdimme koko lehtijutun, koska ei kuulunut mitään julkaisusta. Lopulta juttu tuli lehteen puoli vuotta myöhemmin kuin oli alun perin ajateltu. Juttu oli kirjoitettu hyvin. Hienoa että päästiin lehteen asialla, joka oli vanhentunut – kuvakin näytti melkein kasari meiningiltä. Opetus oli lehdistötiedotteiden ja siihen liittyvien juttujen tulee olla myös selkeitä. Kannattaa aikatauluttaa myös selkeästi mihin vuoden aikaan juttu sopii. Toisaalta tässä jutussa olemme varmasti kerrankin ajoissa ensi joulun markkinajutussa.

 

Tässä oli hieman markkinoinnista. Tiedämme kyllä mitä kaikkea osaamme ja missä olemme hyviä. Voi olla vaikea kertoa osaamista ulospäin. Siksi on hyvä ulkopuolisten myös arvioida miltä toiminta näyttää markkinoinnin kannalta. Verkkosivut kannatta olla kunnossa sisällöllisesti ja teknisesti.