Opinnollistaminen - perse edellä puuhun

22.11.2018 08:39:00


Mitä on opinnolistaminen?

Opinnollistaminen tarkoittaa sitä, että oppiminen opintojakson asioista tapahtuu alan työpaikassa siten, että opiskelija, oppilaitoksen edustaja (yleensä opettaja) ja työnantajan edustaja sopivat siitä, että opinnollistaminen mahdollistuu ja oppi opintojakson tavoitteista tulee työssä.

Voisi siis sanoa että käydään duunissa koulussa.

Opintojakson tavoitteet täyttäviä työtehtäviä todennetaan tehdyksi opettajille jonka avulla todennetaan, että asiat joita kurssilla käytäisi tulee opittua työpaikalla.

Miten se eroaa ahotoinnista?

Ahotointi (aiemman osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen) tarkoittaa ennen opintoja saatua oppia joko työelämässä, harrastuneisuuden kautta tms. eli osaaminen on hankittu etukäteen.

Käytänteet ovat osittain vasta muotoutumassa eli esimerkiksi ahotoinnille opinnollistamisen yhteydessä ei tiedettävästi ole mitään rajaa, vaikka "normaalilla opiskelijalla" on mahdollista ahotoida vain tietty määrä kursseja koulutuksesta.

Pääasia on, että tavoitteena oleva oppiminen saavutetaan.

Miten käytännössä tapahtui?

Ennen AMK opintojen aloittamista olin ollut ammattikoulun harjoittelussa sekä koodailemassa kesätöissä Koodersilla. Näin olin tullut tutuksi yritykseen, mutta Miikka kannusti minua myös AMKsta papereita hakemaan. Kävimme yhdessä kysymässä koululta tähän vaihtoehtoja ja ratkaisuksi ehdotettiin opinnollistamista.

Kuinkas on mennyt sitten käytännössä?

Ihan hyvin. Otsikon mukaisuus ilmenee etenkin siinä kuinka opinnollistamispolku aloitettiin. Aluksi lähdettiin keksimään kursseja varten omia pieniä sisäisiä projekteja. Näin saatiin varmasti täsmätehtävät kurssilta vaadittuun osaamiseen suhteutettuna.

Ongelmaksi tuli kuitenkin aika. Kaikki kädet tarvittiin mukaan myös asiakasprojekteihin joten työn alla oli periaatteessa kahta eri hommaa: erikseen kouluun ja erikseen töihin. Tätä lähdettiin järkevöittämään jo ensimmäisen vuoden aikana eli koulujutut saatiin sisällytettyä "ihan oikeisiin töihin".

Opettajat ovat mukaan hypänneet kokonaisvaltaisesti hyvin. Ainoana hidasteena tuli vain opettajien epäilyjä jostain projekteista, että "mutta mitä SINÄ olet tähän projektiin tehnyt?" vaikka raportissa selvästi mainitaan kaiken olevan omaa käsialaa.

 

Varsinaisen Miikkan ja minun keskustelun aiheesta voi tarkastella sivun yläosan blogcast videolta.

Muita blogeja tältä tyypiltä

DigiDystopia: Nykynuorten digitaantuma

Älylaitteet, nuoret ja tulevaisuuden koodarit: totuus on tarua ihmeellisempää. Digi- ja väestöviraston vuonna 2020 teettämä Digitaitokartoitus ravistelee käsityksiä nuorten digitaidoista.

Lukaseppa

Ostajan opas: Tilaajan velvollisuudet

Ketterässä projektissa myös projektin tilaajan tulee olla ketterä eli antaa palautetta silloin kun sitä pyydetään ja olla kehitystyössä mukana.

Lukaseppa

Rutiini aamupalajugurtista

Rutiineista irtautuminen ja hetkeksi pysähtyminen on omalla tavallaan taitolaji, jonka kaikkien olisi hyvä osata edes joskus.

Lukaseppa
Oona on Joensuulainen susimusheri, joka huolehtii Koodersin tuotosten taiteellisesta ilmeestä.


Aiheet
Muita blogeja tältä tyypiltä