Liiketoiminnan tehostamista pienellä panostuksella

Miikka Kostian - 15.11.2018 09:06:00


Digiloikan voi ottaa jopa alle satasella. Näin ainakin kovasti uhosin aiemmassa blogissani tästä aiheesta.

Mikrojärjestelmien tavoitteena on ratkaista yksittäisiä, toistuvia ongelmia. Meille tuli vastaan 3 ongelmaa joista kaikki oli ratkaistavissa kalenterilla.

Syntyi Operaatio Multikalenteri!

Nurkkahuone

Gartanolla on ollut pitkään yksi huone yhtä päivää tekevien työntekijöiden kiertävässä käytössä. Keskiviikkoisin siellä käy Valokäpälä tarjoamassa kehollisia hoitoja ja muina päivinä yhtä päivää tekemässä Geneesin psykoterapeutteja. Välillä kuitenkin aikataulu ongelmat johtavat siihen, että kaksi ihmistä tarvitsisikin huonetta saman päivän aikana. Siinä on sitten assarilla ollut taidonnäyte löytää kaikille tarvitseville tila jossa toimia.

Parkkipaikat

Tiloissamme toimii kymmenkunta tyyppiä, mutta parkkipaikkoja on käytössä kolme. Lyhyellä matikalla kaikille ei paikkoja riitä, joten monena aamuna ja iltana on ryhmächatti raikanut kun selvitellään olisiko paikkaa vapaana seuraavana päivänä tai jopa ihan vartin päästä.

Neurosonic tuoli

Tuoli on ollut meillä jo pitkään, mutta sitä on käytetty vain henkilökunnan toimesta, eikä tuolin käyttöä ole vielä myyty ulospäin ollenkaan. Tätä toimintaa haluttiin kuitenkin käynnistää ja näin olisi tärkeää pysyä kartalla milloin tuoliin on joku tulossa.

Tuoliin on marraskuun ajan ensimmäinen käynti ilmainen! Aikaa voi varailla marianne@gartano.fi tai puhelimitse/viestillä/WhatsApp 045 186 3227

Multikalenteri to the rescue

Tätä ongelmaa oltiin jo pitkään lykätty. "Tehdään sitten samalla kun uusitaan kokous- ja ryhmätilan varausjärjestelmää". Operaatio kuitenkin tuntuu venyvän ja samat ongelmat pysyivät. Lähdettiin toteuttamaan pientä järjestelmää ratkaisemaan suurta ongelmaa. Kuvio selkeytyi kun hoksattiin, että kaikki mainitut ongelmat ratkeaisivat kalenterilla.

Multikalenteri lyhykäisyydessään mahdollistaa kalenterien luomisen ja sitten näihin kalenterihin merkintöjen tekemisen. Jokaiselle työyhteisön jäsenelle on järjestelmässä omat tunnukset, joten jo merkinnästä nähdään kuka mitäkin asiaa varailee. Myös videolla esiteltiin käyttöliittymää lyhyesti.

Ei meidän kaikki ongelmat ratkea kalenterilla

Toki näitä järjestelmiä on olemassa monenlaisia ja niitä saadaan tehtyä vielä monemman(?)laisia. Yhtenä esimerkkinä teimme aikanaan tilakokeilulle varausjärjestelmän joka myöhemmin kehittyi Kesäkonttoriksi. Tässä saatiin kätevästi hallittua Kesäkonttorin työpisteitä, kokoustilaa ja viestitettyä tapahtumista. Tässä tapauksessa ongelma ratkesi isolta osin kalenterilla. Mekin käytiin coworking tilaa testaamassa.

Tässä on luontevaa mainita myös Innovaatiosetelistä. Sillä pääsee ihan ilmaiseksi kokeilemaan jotain ratkaisua joka on pitkään pöytälaatikossa pölyä kerännyt. Tosin saa se idea uusikin olla. 5000€ saa jo monenlaista prototyyppiä aikaan jolla voidaan tiivistää jokin automatisoitavissa oleva työtehtävä työajaltaan murto-osaan sen nykyisin vaatimasta resurssista.

Toki joskus digiloikan voi ottaa jopa alle satasella.