#MitäVattua - Graafinen suunnittelu

10.04.2018 12:12:01


Mitä on graafinen suunnittelu? 00:37

Graafinen suunnittelu eli visuaalinen suunnittelu on ulkoasun suunnittelua. Se on sovellettu taidemuoto, joka auttaa katsojaa tulkitsemaan viestiä.

Graafisen suunnittelun on käytettyjen elementtien järjestämistä hierarkkisesti, informatiivisesti, sekä kuvakielen käyttöä viestin tukemiseen ja lisäarvon luomiseksi.

Graafisen suunnittelun elementtejä ovat: värit, symbolit, teksti, typografia, muodot ja kuvat, materiaalit ja liikkuva kuva.

Kenelle sillä on väliä? 08:27

Organisaatioille. Yrityksille, yhdistyksille, valtiolle, kenelle tahansa joka tekee minkäälaista yleisempää viestintää mihinkään suuntaan.

Miksi sitä tulisi tehdä? 13:55

Selkeä ja yhtenäinen visuaalinen viestinnän ilme tuo organisaatiolle uskottavuutta, muistettavuutta ja selkeyttä viestintään.

Miten sitä tehdään? 16:15

Projektin ympärille kootaan työryhmä, jonka osana graafinen suunnittelija on.

Toimeksiannon/juttutuokion jälkeen, graafinen suunnittelija voi antaa arviota työhön kuluvista resursseista.

Sovitaan, tehdäänkö ulkoasusta vaihtoehtoisia versioita.

Kokonaisaikataulu voidaan tehdä, kun työnjako on selvillä. Sen jälkeen tehdään kokonaisbudjetti, jossa huomioidaan jokaisen osa-alueen työmäärä ja materiaalikustannukset, esim painaminen.

Sen hyväksymisen jälkeen päästään tuottamaan aineistoa, ensin luonnoksina ja sitten digitaalisesti lopullisena tuotantokelpoisena versiona.

Graafinen suunnittelija tekee visuaalisen suunnittelun: suunnittelee tuotteen tarkan formaatin, sommittelun, typografian, värien käytön yms.

Asiakas valitsee tai hyväksyy luonnoksen ja/tai siihen tehdään mahdollisia muutoksia. Viimeisen hyväksymisen jälkeen työ toimitetaan esim. painoon tai sähköisiin medioihin.

Kuka sitä tekee? 30:32

Luovat alat mainostoimistot, digitoimistot, painotalot, usein softatalot.

Muita vattuiluja

#MitäVattua - Viraalit ilmiöt

Eräs viraalimarkkinoinnin merkkipaalu sai alkunsa vuonna 2010, kun miesten hoitotuotteita valmistava Old Spice julkaisi mainoskampanjansa ”The Man Your Man Could Smell Like”.

Lukaseppa

#MitäVattua podcast #78 - Mikä koodissa maksaa?

Aloittavalla yrityksellä luovalla alalla on usein vaikeaa hinnoitella omaa työtään. Tekemistä vaikeuttaa kun kohdeyleisö ei välttämättä edes tiedä mistä tekemisen hinta koostuu.

Lukaseppa

#MitäVattua - GDPR eli General Data Protection Regulation

GDPR tuo henkilösuojan nykyaikaan. Onko kyseessä kuitenkaan pelottelun arvoinen mörkö?

Lukaseppa

#MitäVattua?

MitäVattua on mukahauska podcast, jossa yleensä keskustellaan tekniikasta, it-alan pöhinäsanoista ja itketään maailman menoa, koska mikään ei ole koskaan hyvin. Uusi valitusvirsi joka tiistai!

Onko sinulla jotain asiaa, minkä haluaisit, että semipieni yleisö kuulisi? Ota meihin yhteyttä niin voidaan ehkä haastella yhdessä