Työn pitää olla merkityksellistä, innostavaa ja motivoivaa. Olen todennut nämä sanat moneen kertaan, kun kysytään mitkä kuvaavat parhaiten työtäni. Tärkeä osa tätä kokonaisuutta on myös rahalla, paljon voi tehdä asioita ilman rahaakin. Raha on kuitenkin monista asioista, joka eniten saa stressiä ja unettomia öitä. Ehkä se ei ole suoraan raha, mutta kuinka saamme rahan virtaamaan yritykseen. Jokaisella palasella yrityksessä on siis merkitystä siinä kuinka rahavirta toimii. Nyt paneudun yhteen mieltäni painavaa asiaan: laskutustiedot.
Ymmärrän, että jokaisessa yrityksessä on erilaiset käytännöt siitä kuinka ilmoitetaan laskutustiedot ja varsinkin kuka ne ilmoittaa. He, jotka tekevät laskuja ja maksuja, osaavat varmasti heti sanoa mitkä ovat tiedot laskutuksessa. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta kun se vain ei ole niin. Aina ei ole se talousihminen liikenteessä, joka sopii palvelusta tai kaupasta. Kun kysytään, miten laskutamme - niin voi joskus tulla hyvinkin epämääräinen tieto. Tieto joka vastaajallekin kuulostaa oudolta, miksi hänen pitäisi edes tietää koko asiaa. Odotetaan että kun kerrotaan firman nimi, niin se on helppo yhdistää laskutustietoihin. Tänä päivänä mm. koulutuksissa voi tulla ilman ennakkoilmoittautumista, jossa maksutiedot kysytään vasta paikan päällä. Jos osallistujalla ei ole riittäviä tietoja, niin järjestäjälle jää tämä salapoliisityö tiedon etsimiseksi. Pahimmassa tapauksessa olemme saaneet laskutustiedoiksi vain yrityksen kirjanpitäjän osoitteen ilman osallistujan tai osallistuneen yrityksen nimeä. Joissakin tapauksissa voi koko maksu jäädä kokonaan saamatta. Saattaa tällöin hieman syödä innostusta järjestää jatkossa tapahtumia. Oma lukunsa mitä laskussa voi lukea, jotta se käy kyseiselle firmalle. Miten nimi kirjoitetaan ja kenelle osoitetaan, omana lukuna ovat hankkeiden numerot tai koodit.
Entäpä jos asiat voisi tehdä toisella tavalla. Jospa olisikin jo valmistautunut asiaa niin, että laskutustiedot olisivat selvitetty ennen kuin niitä annetaan palveluntuottajalle. Lyhyt listaus mitä olisi hyvä olla:
Tärkeää on siis, jos olet ammatinharjoittaja tai yrityksessä töissä - selvitä itsellesi - miten saat annettua helposti ja selkeästi laskutustiedot. Onhan se hyvä, että käytetään kaupparekisterin palveluita - mutta saataisiin salapoliisityö pois ennakkovalmistautumisella. Jotta kenellekään ei jäisi sellainen kuva, että olisin täydellinen ja aina toiminut valmiiden laskutusosoitteiden kanssa. Noub! Olen opetellut asiat, miten sen teemme, koska olen tehnyt välillä vaikeasti. Yllättävästi kaikki eivät tunne minua. Vaikka sanoisin nimeni eivät ihmiset automaattisesti tiedä laskutusosoitettani. Miksi siis tehdä vaikeasti! Pieniä asioita, mutta voi vaikuttaa merkittävästi päivän laatuun ja ajankäyttöön. Tämähän on yhteistyötä! Tästä on hyvä jatkaa uuteen päivään.
Somemaailma mahdollistaa paljon verkostoja. Aktiivinen toiminta lisää verkostoja. Sisällöt lisäävät verkostoja. Some siis vaatii aktiivisuutta, mutta ei välttämättä sosiaalisuutta.
Monesta eri lähteestä urkittuani määritelmä on maalaisjärjelle - käyttää olemassa olevaa tietoa käytännöllisesti. Silloin välttämättä ei ole teoreettista pohjaan järjenkäytölle, vaan voi perustua myös tunneperäisille ja käytännön kokemuksellisille asioille.
Onko nettisivut hankittu kun joku pakotti vai onko sivustoa myös aseisettu myynnin työkaluksi?