Olen päässyt yrittäjä-taipaleellani todistamaan tilanteita joissa firma on saanut ensimmäisen "oikeasti ison" asiakkaan. Sitten kun sieltä on tarjottu paljon tekemistä on heille allokoitu kokoajan enemmän ja enemmän tekijä resursseja. Sitten pikkuhiljaa kaikesta tekemisestä on alettu suurelta organisaatiolta laskuttamaan vähän enemmän kuin muilta. Sitten aletaan tekemään hutiloiden "niitä muita töitä", kun niistä ei saa laskuttaa niin paljoa.
Mutta mitäs sitten kun tämä iso asiakas lähtee? Joskus syynä voi olla, että suuri asiakas huomaa tulleensa ylilaskutetuksi, mutta lopulta sillä ison asiakkaan lähtemisen syyllä ei ole merkitystä.
Haluan vaan varoitella, että liiketoimintaa ei kannata perustaa vain yhden asiakkaan - tai muuten yhden tulovirran varaan.
Ahneella on paskanen loppu
- Keskisuomalaisia sananlaskuja, Laukaa (ainakin Wikisitaattien mukaan)
Asiakkaalle selvä tieto mistä hän maksaa, tehdään ostamisesta helppoa ja automatisoidaan asiakaspalvelua sekä huoltopalveluita. Oispa ihana.
Onko alekausien aika mennyt? Ameriikan maalla on totuttu, että retail-kaupoilla black fridayn ja joulun välillä tapahtuu jopa 20% vuoden myynneistä. Tänä vuonna ei näkynyt isoja joukkuja ovilla vaan päivä näytti enemmän normaalilta "kiireisemmältä päivältä".
Pistäppä nämä jutut nettisivuillasi kuntoon ennen uusien sivujen hankkimista!