Jos kotisivuilla on navigaatio joka on aina napin takana on käyttämistä tehty asiakkaalle turhaan vaikeaksi mikäli sivustolla on tavoite käydä eri pääsivuilla ja sivuja ei ole navigaatiossa kymmenittäin. Jos sivustolle tullessa pitää käyttäjälle kertoa, että "navigaatio löytyy täältä", on designissä yritetty jotain liian hienoa.
Asiakkaalle on kotisivuilla tärkeää löytää tietoa helposti ja järjestelmissä on tärkeää päästä toiminnosta toiseen mahdollisimman vähillä klikkauksilla. Podcastissa mainitaan esimerkki vakuutuksien korvauksen hakemisesta jossa AINA pyydetään kuitteja, mutta ilmoitusta tehdessä ei edes anneta mahdollisuutta jo antaa kaikkea tarvittavaa vaan kuitit pyydetään erikseen jälkikäteen.
Jospa ei tehtäisi asioiden tekemisestä, hakemisesta ja käyttämisestä turhanpäiten vaikeaa asikkaille!
Asioiden turhan vaikeasti tekemisestä on myös Oona kirjoitellut blogissa: Idearikkaudesta idiotismiin!
Ja nykyään on myös blogissa omana kategorianaan Käytettävyys.
Voiko tässä hetkessä elävä stressata? Yleensä tässä hetkessä ei ole mitään hätää vaan negatiiviset ajatukset tulevat joko menneen tai tulevan huolehtimisesta. Pahimmillaan ihminen voi luulla elävänsä hetkessä, mutta silti aktiivisesti stressata vaikka kuluvan päivän todo-listan pituutta.
Ennen oli laivat laivantekoainetta ja harrastamisen olennainen osa ei ollut tekemisistään tuntemattomille ihmisille ilmoittaminen ilmoitustaululla. Voisiko arkeen löytyä kivaa lisäpiristystä omista lapsuuden ajan aktiviteeteista?
Voisiko kuntosalin ja koiran ulkoilutuksen yhdistää? Tämä ja muuta asiakaslähtöistä pohdiskelua päivän jaksossamme.
MitäVattua on mukahauska podcast, jossa yleensä keskustellaan tekniikasta, it-alan pöhinäsanoista ja itketään maailman menoa, koska mikään ei ole koskaan hyvin. Uusi valitusvirsi joka tiistai!
Onko sinulla jotain asiaa, minkä haluaisit, että semipieni yleisö kuulisi? Ota meihin yhteyttä niin voidaan ehkä haastella yhdessä