Klikkiotsikolla tarkoitetaan verkkouutispalveluissa käytettävää houkuttelevaa tai harhaanjohtavaa otsikointia, jonka tehtävänä on saada lukija klikkaamaan artikkeliin. Useimmiten klikkiotsikoita löytyy verkkomedioista, jotka perustuvat kokonaan tai pääasiallisesti mainostuloihin.
Klikkiotsikot ovat monesti hyvin vatuttavia, sillä ne usein sisältävät suorastaan valehtelua. Ilmiöstä huumoria repimään on syntynyt mm. Facebookissa vaikuttava "Klikin säästäjät" joka jakaa kuvan otsikosta ja kirjoittaa päivitykseen mikä otsikossa kiusatun asian vastaus on.
Clickbaittia harrastetaan paljon myös uutispalveluiden ulkopuolella esimerkiksi YouTubessa. Videoiden nimi tai thumbnail-kuva saattaa olla hyvin harhaanjohtava suhteessa lopulliseen linkin takana odottavaan sisältöön.
Ilmainen työntekijä ei ole oikeasti ilmainen. Jos ei haluta tyyppiä pelkästään kahvinkeittohommiin tarvitaan aikaa ja halua ohjata henkilöä oikeisiin työtehtäviin. Tämän lisäksi Suomen maalla on hyvin tiukat raamit sille miten edes pääsee “ilmaiseksi töihin” paperisodan kannalta.
Maailma kehittyy kovaa tahtia, mutta uusien teknologioiden käyttöönoton hitaus jarruttaa asioiden helpottumista.
Kenen kanssa koodari voi jutella vai kääntävätkö kaikki selkänsä? :(
MitäVattua on mukahauska podcast, jossa yleensä keskustellaan tekniikasta, it-alan pöhinäsanoista ja itketään maailman menoa, koska mikään ei ole koskaan hyvin. Uusi valitusvirsi joka tiistai!
Onko sinulla jotain asiaa, minkä haluaisit, että semipieni yleisö kuulisi? Ota meihin yhteyttä niin voidaan ehkä haastella yhdessä