Kotisivujen analytiikka sisältää paljon lukuja ja liikkuvia palasia joka voi vaikeuttaa hahmottamaan mitkä luvut ovat tärkeitä.
Tässäpä videoituna tärkeimmät avainluvut joilla pääsee vauhtiin. Jospa näiden jälkeen mahdollisesti uskallat lähteä tutkimaan analytiikkaa myös syvemmin?
Nämä luvut löytyvät Google Analyticsissä osiosta Yleisö -> Yleiskatsaus.
Verrattavissa 90-luvulla vallinneisiin kävijälaskureihin. Tämän luvun perusteella voidaan määritellä kuinka paljon ja kuinka usein sivustolla käy väkeä. Tätä lukua on hyvä seurata säännöllisin väliajoin ja verrata vaikka edellisen 30 päivän liikennettä kuukauden välein.
Kuinka hyvin porukka viihtyy sivustollasi. Ovatko he sivuille saavuttuaan todenneet, että "Hei nyt löysin oikeaan paikkaan, katsonpa lisää." vai päättävätkö he poistua klikkaamatta itseään etusivua pidemmälle. Tämän luvun ollessa yli 1 on tilanne jo hyvällä mallilla. Mitä korkeammalle sen yli sen paremmin vierailijat kokevat saavansa vastinetta klikkauksilleen.
Samaa kategoriaa kuin edellinen, mutta puhtaasti ajallisesti. Tämä luku kun ylittää 30 sekuntia on tilanne jo positiivisen puolella: Ihmiset todennäköisesti tarkistavat vähintään etusivun sisällön.
Jos kuitenkin blogeissasi viihdytään vain kymmeniä sekunteja ei blogia ole todennäköisesti luettu ainakaan ajatuksella. Tätä lukua seuraamalla ja vertaamalla edellisiin ajanjaksoihin voidaan tarkastella ovatko ihmiset jääneet ajatuksella tutkimaan sivuston sisältöä.
Jos porukka löytää sivuillenne, mutta poistuu sieltä heti on todennäköisesti käynyt yksi kahdesta asiasta.
Tämä luku olisi hyvä tähdätä pitämään alle 35% sillä tällöin valtaosa väestä viihtyy sivustolla pidempään kuin pyörähtämässä.
Jos kirjoitat vaikka blogia olisi suotavaa, että ihmiset palaisivat sivustollesi ajoittain. Jos palaavia käyttäjiä on jopa kymmenissä prosenteissa on tilanne jo todella hyvä. Tällöin he ovat käyneet tutkimassa sivustoasi ja todenneet myös myöhemmin sivustoonne törmätessä "Heillä oli viimeksi todella hyvä bloggaus. Käynpä lukemassa uusimmankin."
Kaikkiaan lukua on myös hyvä verrata omiin aiempiin kuukausiin, kuten muidenkin lukujen osalta.
Jos kuitenkin tuntuu, että analytiikkatyökalut ei ole sivustolla kunnossa tai sivusto kaipaa muuten kasvonkohotusta voi toki olla yhteydessä meihin. Meidän nettisivuilla on sisällön hallinta helppoa, hakukoneoptimointi kunnossa ja analytiikkatyökalut mukana järjestään.
Nämä eivät ole absoluuttiset oikeat askeleet koodauksen aloitteluun, mutta näitä on todettu meillä toimivaksi.
Nathaniel Baldwin keksi kuulokkeet Utahissa vuonna 1910. Nykyään tämän ansiosta voit kuunnella kirjaa vaikka bussissa häiritsemättä muita!
Kyllä meiltä nyt tukia viedään kun uusien (ja etenkin sen ensimmäisen) työntekijöiden palkkaaminen ollut muutenkin vaikkeaa ja sitten lähtee aikuiskoulutustuki ja vuorotteluvapailta tuki myös.