5 vinkkiä Google Analyticsiin

12.12.2019 09:04:00

Kuinka päästä alkuun analytiikan seurannassa?

Kotisivujen analytiikka sisältää paljon lukuja ja liikkuvia palasia joka voi vaikeuttaa hahmottamaan mitkä luvut ovat tärkeitä.

Tässäpä videoituna tärkeimmät avainluvut joilla pääsee vauhtiin. Jospa näiden jälkeen mahdollisesti uskallat lähteä tutkimaan analytiikkaa myös syvemmin?

 

Nämä luvut löytyvät Google Analyticsissä osiosta Yleisö -> Yleiskatsaus.

 

1. Istunnot ja käyttäjät

Verrattavissa 90-luvulla vallinneisiin kävijälaskureihin. Tämän luvun perusteella voidaan määritellä kuinka paljon ja kuinka usein sivustolla käy väkeä. Tätä lukua on hyvä seurata säännöllisin väliajoin ja verrata vaikka edellisen 30 päivän liikennettä kuukauden välein.

 

2. Sivua per istunto

Kuinka hyvin porukka viihtyy sivustollasi. Ovatko he sivuille saavuttuaan todenneet, että "Hei nyt löysin oikeaan paikkaan, katsonpa lisää." vai päättävätkö he poistua klikkaamatta itseään etusivua pidemmälle. Tämän luvun ollessa yli 1 on tilanne jo hyvällä mallilla. Mitä korkeammalle sen yli sen paremmin vierailijat kokevat saavansa vastinetta klikkauksilleen.

 

3. Istunnon keskimääräinen kesto

Samaa kategoriaa kuin edellinen, mutta puhtaasti ajallisesti. Tämä luku kun ylittää 30 sekuntia on tilanne jo positiivisen puolella: Ihmiset todennäköisesti tarkistavat vähintään etusivun sisällön.

Jos kuitenkin blogeissasi viihdytään vain kymmeniä sekunteja ei blogia ole todennäköisesti luettu ainakaan ajatuksella. Tätä lukua seuraamalla ja vertaamalla edellisiin ajanjaksoihin voidaan tarkastella ovatko ihmiset jääneet ajatuksella tutkimaan sivuston sisältöä.

 

4. Välitön poistuminen prosenteissa

Jos porukka löytää sivuillenne, mutta poistuu sieltä heti on todennäköisesti käynyt yksi kahdesta asiasta.

  1. Sivustollesi ohjannut linkki on johtanut käyttäjää harhaan ja he kokevat sivulle saapuessaan, että tämä ei ollut mitä oletin
  2. Käyttäjä on saapunut sivustollesi ja ei pikavilkaisulla löydä mitään etsimäänsä tietoon viittaavaa. Jos teihin halutaan ottaa yhteyttä on yleensä totuttu, että yhteystiedot on joko sivulla "Yhteystiedot", "Ota yhteyttä" tai sivuston alaosassa. Jos mitään näistä ei pikavilkaisulla löydy saattaa käyttäjä turhautua ja etsiä selkeämpiä vaihtoehtoja.

Tämä luku olisi hyvä tähdätä pitämään alle 35% sillä tällöin valtaosa väestä viihtyy sivustolla pidempään kuin pyörähtämässä.

 

5. Palaavien käyttäjien määrä

Jos kirjoitat vaikka blogia olisi suotavaa, että ihmiset palaisivat sivustollesi ajoittain. Jos palaavia käyttäjiä on jopa kymmenissä prosenteissa on tilanne jo todella hyvä. Tällöin he ovat käyneet tutkimassa sivustoasi ja todenneet myös myöhemmin sivustoonne törmätessä "Heillä oli viimeksi todella hyvä bloggaus. Käynpä lukemassa uusimmankin."

Kaikkiaan lukua on myös hyvä verrata omiin aiempiin kuukausiin, kuten muidenkin lukujen osalta.

 

 

 

Jos kuitenkin tuntuu, että analytiikkatyökalut ei ole sivustolla kunnossa tai sivusto kaipaa muuten kasvonkohotusta voi toki olla yhteydessä meihin. Meidän nettisivuilla on sisällön hallinta helppoa, hakukoneoptimointi kunnossa ja analytiikkatyökalut mukana järjestään.

Muita blogeja tältä tyypiltä

Koulut on hyvä asia

Koulut on ihan mahtava juttu ja etenkin itselleni koulu on ollut erittäin tärkeä kokemus. Kantamme on ollutkin, ettei voi olettaa koulusta valmistuvan ihmisen olevan sen valmistuneen alan ammattilainen.

Lukaseppa

Milloin viimeksi kokeilit jotain uutta?

Usein suurin este uuden yrittämiselle on huoli "Mitä jos tämä ei onnistukkaan" ja tämä on erityisen paha ihmisillä jotka ovat vaativia itseään kohtaan. Jos tekee aina samoja asioita ja samalla tavalla niin siinä tulee hyväksi ja ei tarvitse kokoajan opetella uutta.

Lukaseppa

5 vinkkiä asiakaspalveluun

Näillä vinkeillä viestintä asiakkaille luistaa!

Lukaseppa