Itse “podcast” sanan “pod” on lainattu Applen “iPod” laitteesta ja “cast” osa radiosta tutusta “broadcast” tai hieman suomalaisemmin yleislähetys -termistä.
Hyvä lähtökohta on ajatella podcastia eräänlaisena internetradiona, jota voi kuunnella ja/tai katsella tietokoneella tai siihen verrattavalla kapistuksella, kuten esimerkiksi lankapuhelinta älykkäämmillä puhelimilla.
Ihmisille. Jos podcastia vertaa radioon, podcastin yleisö on yleensä paljon kohdennetumpi ja todennäköisesti kiinnostunut toimitettavasta sisällöstä.
Podcast on median ja sisältömarkkinoinnin muoto, joka tavoittaa ihmiset kun he ovat vastaanottavaisimmillaan. Yleensä yksin, tekemässä jotain rutiininomaista aktiviteettia, kuten kylvyssä, pukeutumassa, ajamassa kulkuneuvoa, reenaamassa tai ulkoiluttamassa eläinystävää. Ihminen on myös tehnyt päätöksen antaa kallisarvoisinta resurssiaan eli aikaansa, vieläpä täysin vapaaehtoisesti podcastin kuunteluun.
Podcastit voivat kouluttaa, viihdyttää, innostaa ja naurattaa. Mikä tärkeintä podcastit yhdistävät ihmisiä. Tässä tapauksessa sisällöntekijöitä, sisällönkuluttajiin tavalla jota muut sisältömuodot eivät tee yhtä tehokkaasti.
Erittäin kätevästi, sillä podcastit kulkevat mukanasi sinne mihin ikinä kuljetkin. Sinun ei tarvitse suunnitella elämääsi podcastien ympärille, vaan voit suunnitella podcastit elämäsi ympärille.
Toteuttajan puolesta et tarvitse muuta kuin yhden hyvälaatuisen mikin ja jotain sanottavaa. Tuotantoarvoja voi nostaa hankkimalla omat mikit kaikille keskustelijoille, sekä esimerkiksi kameran jolla podcastiin voi lisätä liikkuvan kuvan.
Podcastit jaetaan kuuntelijoiden nautittavaksi RSS (Rich Site Summary, tai Really Simple Syndication) syötteen kautta. Tämän voi jakaa useille jatkojakelutahoille, joidenka kautta podcast leviää orgaanisesti monille alustoille ja sovelluksille.
Sisällöntuottajat. Ihmiset jotka haluavat tarjota arvoa kuuntelijoille.
Miksi jätetään tarjouksia projekteihin joita he eivät osaa tai ehdi tehdä?
Koodarit jakavat vinkkejä miten koodariksi pääsee. Vähän omaa polkua ja vähän omia ajatuksia suositelluista poluista.
Nimestään huolimatta monille tuttu Ubisoft on ottanut kovemmat otteet käyttöön. Onko sinulla kuluttajana oikeus ostamiisi peleihin ja mikä on AAA-julkaisujen nykytila?
MitäVattua on mukahauska podcast, jossa yleensä keskustellaan tekniikasta, it-alan pöhinäsanoista ja itketään maailman menoa, koska mikään ei ole koskaan hyvin. Uusi valitusvirsi joka tiistai!
Onko sinulla jotain asiaa, minkä haluaisit, että semipieni yleisö kuulisi? Ota meihin yhteyttä niin voidaan ehkä haastella yhdessä