#MitäVattua - Ansaintamallit

17.04.2018 10:58:24


Mitä ovat ansaintamallit? 00:53

Ansaintamalli voidaan käsittää suppeammin hinnoitteluperiaatteiksi, jotka täsmentävät mistä yrityksen tulot muodostuvat.

Kuka tekee ja kehen vaikuttaa? 03:16

Organisaatioille
Yritykset, yhdistykset, valtio

Henkilöille
Freelancerit, työntekijät

Asiakkaille
Mahdollisimman halvalla mahdollisimman paljon arvoa kilpailun kautta

Miksi yrityksellä kannattaa olla ansaintamalli? 08:41

Kertoo mitä tulolähdettä kannattaa käyttää?
Mitä arvoa tarjota ja kuinka paljon?
Miten hinnoitella tämä arvo?
Kuka tästä arvosta olisi valmis maksamaan?

Eli selkeällä ansaintamallilla yritys voi keskittyä kohdeyleisöönsä ja täten rahoittaa oman tuotteensa tai palvelunsa kehityksen, sijoittaa markkinointiin ja kasvuun.

Miten rakentaa ansaintamalli? 13:32

Tuotemyynti (product sales model):
Asiakkaita veloitetaan heidän ostamistaan tuotteista tai palveluista.
- Elektroniikkaliike, ruokakauppa
- Elektronikkayhtiö, meijeri

Transaktiolaskutus (transaction fee models):
Veloitetaan asiakkaita tapahtumien määrän tai arvon mukaan.
- Puhelinliittymä

Sponsorointimalli (sponsorship models):
Palvelun rahoitus perustuu sponsorointiin, jolla ei välttämättä tavoitella suoraa taloudellista hyötyä.
- Yhdistykset, pelijoukkueet

Mainosrahoitteinen malli (advertising support model):
Veloitetaan mainostajia palvelun käyttäjien sijasta.
- Lehdet, Twitter, Instagram, Mobiilipelit

Tilaajamalli (subscription model):
Palvelusta veloitetaan kuukausi- tai vuosimaksu.
- Netflix, Internetyhteys

Komissio
Asioiden myymistä tai ostamista toisen lukuun ja siitä valoittamisesta.
- Kiinteistönvälittäjät

Lisensointimalli
Myydään lisenssi eli lupa käyttää, jolloin ostaja ei omista tuotetta.
- Ohjelmistot, patentit, media

Freemium malli
Annetaan karsittu versio ilmaiseksi ja pyydetään rahaa lopuista ominaisuuksista.
- Sovellukset, pelit, verkkopalvelut, sisältö

E-commerce
Mitä tahansa edellä mainituista, mutta internetin välityksellä.

Epäsuorat ansaintamallit
Osana palvelun käyttöä asiakkaista voi kertyä yritykselle sellaista dataa, joka analysoituna voi olla arvokas myytävä palvelu, esimerkiksi markkinoijille.
- Google, Facebook

 

Tässä oli vain muutama esimerkki yleisistä ansaintamalleista, pääkategorioita on enemmänkin ja jokaisen alla on useita eri versioita riippuen myytävän arvon tyypistä.

Käytössä olevan ansaintamallin ei välttämättä tarvitse olla yksi näistä, vaan se voi olla useiden mallien yhteisratkaisu!

Muita vattuiluja

Tunnelmia nörttilivestä - #MitäVattua podcast #201

Suomalaisen koodin päivänä järjestettiin Nörttilive. Mikäs vattu se on ja miltä livestream tapahtuma näytti veteraanin sekä noviisin silmin?

Lukaseppa

Miksi kaikista yritetään tehdä koodareita - #MitäVattua podcast #294

Jos haluat töitä niin mene koodariksi. Näin ohjeistetaan vielä osaajapula huuman jälkeenkin ja vastaan on tullut yhä oudompia tilanteita missä koodariksi kannustetaan.

Lukaseppa

Näin teet markkinointistrategian [Osa 2] feat. Arttu Käyhkö / RookieCom - #MitäVattua podcast #217

Markkinointistrategiassa on nyt perusteet kunnossa. Kuinka niiden päälle lähdetään suunnitelmaa rakentamaan?

Lukaseppa

#MitäVattua?

MitäVattua on mukahauska podcast, jossa yleensä keskustellaan tekniikasta, it-alan pöhinäsanoista ja itketään maailman menoa, koska mikään ei ole koskaan hyvin. Uusi valitusvirsi joka tiistai!

Onko sinulla jotain asiaa, minkä haluaisit, että semipieni yleisö kuulisi? Ota meihin yhteyttä niin voidaan ehkä haastella yhdessä