Ansaintamalli voidaan käsittää suppeammin hinnoitteluperiaatteiksi, jotka täsmentävät mistä yrityksen tulot muodostuvat.
Organisaatioille
Yritykset, yhdistykset, valtio
Henkilöille
Freelancerit, työntekijät
Asiakkaille
Mahdollisimman halvalla mahdollisimman paljon arvoa kilpailun kautta
Kertoo mitä tulolähdettä kannattaa käyttää?
Mitä arvoa tarjota ja kuinka paljon?
Miten hinnoitella tämä arvo?
Kuka tästä arvosta olisi valmis maksamaan?
Eli selkeällä ansaintamallilla yritys voi keskittyä kohdeyleisöönsä ja täten rahoittaa oman tuotteensa tai palvelunsa kehityksen, sijoittaa markkinointiin ja kasvuun.
Tuotemyynti (product sales model):
Asiakkaita veloitetaan heidän ostamistaan tuotteista tai palveluista.
- Elektroniikkaliike, ruokakauppa
- Elektronikkayhtiö, meijeri
Transaktiolaskutus (transaction fee models):
Veloitetaan asiakkaita tapahtumien määrän tai arvon mukaan.
- Puhelinliittymä
Sponsorointimalli (sponsorship models):
Palvelun rahoitus perustuu sponsorointiin, jolla ei välttämättä tavoitella suoraa taloudellista hyötyä.
- Yhdistykset, pelijoukkueet
Mainosrahoitteinen malli (advertising support model):
Veloitetaan mainostajia palvelun käyttäjien sijasta.
- Lehdet, Twitter, Instagram, Mobiilipelit
Tilaajamalli (subscription model):
Palvelusta veloitetaan kuukausi- tai vuosimaksu.
- Netflix, Internetyhteys
Komissio
Asioiden myymistä tai ostamista toisen lukuun ja siitä valoittamisesta.
- Kiinteistönvälittäjät
Lisensointimalli
Myydään lisenssi eli lupa käyttää, jolloin ostaja ei omista tuotetta.
- Ohjelmistot, patentit, media
Freemium malli
Annetaan karsittu versio ilmaiseksi ja pyydetään rahaa lopuista ominaisuuksista.
- Sovellukset, pelit, verkkopalvelut, sisältö
E-commerce
Mitä tahansa edellä mainituista, mutta internetin välityksellä.
Epäsuorat ansaintamallit
Osana palvelun käyttöä asiakkaista voi kertyä yritykselle sellaista dataa, joka analysoituna voi olla arvokas myytävä palvelu, esimerkiksi markkinoijille.
- Google, Facebook
Tässä oli vain muutama esimerkki yleisistä ansaintamalleista, pääkategorioita on enemmänkin ja jokaisen alla on useita eri versioita riippuen myytävän arvon tyypistä.
Käytössä olevan ansaintamallin ei välttämättä tarvitse olla yksi näistä, vaan se voi olla useiden mallien yhteisratkaisu!
Aina teknologia ei ole kaikille ystävä. Woutilan Ninnu ja Sallamari auttoivat ilmiön pohtimisessa.
Pizzalistalla on tuotteistamisen avulla asiakkaille annettu esimerkkejä joista voi valita sopivan lätyn ja listan lopusta löytyy myös optio omiin täytteisiin. Tuotteistamisella asioista tehdään siis helppoa ostaa ja helppoa myydä. Tänään Miikka saarnaa Tiinalle tuotteistamisesta ja toivon mukaan myös kuulijana saatte tästä kimmokkeita omiin tuotteistamisen tarpeisiinne!
Hakkeroinneissa yritetään yleensä luottaa laadun sijaan määrään. Siksi ei pidä koskaan tuudittautua "Miksi kukaan minua hakkeroisi" ajatukseen!
MitäVattua on mukahauska podcast, jossa yleensä keskustellaan tekniikasta, it-alan pöhinäsanoista ja itketään maailman menoa, koska mikään ei ole koskaan hyvin. Uusi valitusvirsi joka tiistai!
Onko sinulla jotain asiaa, minkä haluaisit, että semipieni yleisö kuulisi? Ota meihin yhteyttä niin voidaan ehkä haastella yhdessä