”Vaimo kysyi mieheltään, joka on tietotekniikan insinööri : ”Voisitko tuoda kaupasta maitopurkin ja jos kaupassa on munia, ota kuusi pakettia”
Mies palasi kotiin kuusi maitopurkkia mukanaan.”
Algoritmi on yksityiskohtainen kuvaus tai ohje siitä, miten tehtävä tai prosessi suoritetaan; jota seuraamalla voidaan ratkaista tietty ongelma lähtötietojen perusteella. Algoritmit eivät liity pelkästään tietokoneisiin tai matikkaan, vaan esimerkiksi ruokareseptejä voidaan ajatella algoritmeina. Algoritmit ovat usein monihaaraisia, joissa edetään tietyn logiikan mukaisesti.
Tekniikan puolella algoritmit kertovat tietokoneelle mitä halutaan saavuttaa. Autot tänä päivänä ovat täynnä algoritmeilla toimivia asioita, kuten vakionopeudensäädin. Kun asettaa nopeuden, vakionopeudensäädin seuraa sitä. Kun vauhti jää sen alle, säädin lisää kaasua. Jos vauhtia on liikaa, säädin puolestaan vähentää kaasua.
Itsenäiseen ajoon kykenevä auto on algoritmeihin perustuva systeemi: yksi algoritmi on kaistavahti, toinen seuraa nopeusrajoituksia, kolmas etäisyyksiä muihin kulkuvälineisiin, neljäs etäisyyksiä kevyeen liikenteeseen, viides suunnistaa navigointijärjestelmällä, kuudes säätää moottorin ominaisuuksia, ja niin edespäin. Algoritmit noudattavat kuitenkin sokeasti virheellisiäkin komentoja, mikä tässä auto esimerkissä voisi tarkoittaa pahimmillaan henkilövahinkoja, jos algoritmit ohjaavat autoa väärin.
Esimerkiksi verkkokaupan pyörittäjille. Algoritmien avulla voit mainostaa ja tarjota kauppasi vierailijoille heitä kiinnostavia tuotteita ja lisätä myyntiä.
Esimerkiksi jos selaat uusia talvikenkiä verkkokaupassa, on hyvin todennäköistä, että lähipäivien mainokset nettisivuilla mainostavat sinulle aiemmin katoamiasi kenkiä tai vastaavia tuotteita, ehkäpä myös kenkälankkia. Algoritmeja hyödynnetään paljon mainonnassa ja kaikki meistä ovat useiden eri algoritmien pohjadataa päivittäin.
Esimerkiksi Musti ja Mirri sekä Stockmann hyödyntävät algoritmeja työvuorolistojen suunnittelussa. Algoritmit osaavat laskea ruuhkaisimmat tunnit aiempien ostotapahtumien ja tehtyjen työtuntien perusteella. Laskemien avulla työvoimakulut vähenevät, mutta asiakaspalvelun laatu ja myynti kasvavat.
Algoritmeissa hyödynnetään toistuvuutta ja tuloksilla voidaan tehdä optimaalisia valintoja oikeassa elämässä.
Yksittäiset algoritmit voivat olla yllä olevan vitsin mukaisesti vain muutaman rivin pituisia, mutta järjestelmä kokonaisuutena ne voivat olla tuhansia – tai jopa miljoonia rivejä pitkiä. Algoritmin kehittäminen on jatkuva prosessi.
Esimerkiksi Facebook ja Instagram eivät näytä seuraamiesi henkilöiden postauksia enää kronologisessa aikajärjestyksessä, vaan pyrkii päättelemään mitä sinä haluaisit nähdä. Tämän takana on siis algoritmi, joka päättää mitä sisältöä ja missä järjestyksessä sen näemme. Se on tarkastellut, miten käyttäydymme Facebookissa ja muissa palveluissa, joihin Facebook on liitetty ja tämän perusteella näyttää osuvaa sisältöä.
Myös Netflix suosittelee sinulle katseltavaa aiemmin katsomiesi elokuvien ja sarjojen perusteella.
Erilaisia algoritmeja löytyy vaikka millä mitalla.
Resurssien mukaan: voit tehdä itse, mutta voit ostaa myös valmista koodia, esimerkiksi Facebook mainonnan muodossa, jolloin voit itse määrittää millaisille ihmisille haluat mainostaa ja Facebook etsii algoritmeillaan sinulle kohderyhmääsi sopivat ihmiset.
Neljän päivän työviikko on ratkaisu kaikkeen! Ei se ehkä ihan niin helppoa ole kun sitä välillä tarjotaan ratkaisuna myös asiaan kuulumattomiin tilanteisiin. Mihin kaikkeen neljän päivän työviikko soveltuu ja mihin ei?
Kuinka saada sivustosi näkymään paremmin verkossa? Podcastissa parhaat vinkit ja isoimmat sudenkuopat!
Tänään keskustellaan mitä digitalisaatio on pähkinänkuoressa ja miksi se on tärkeää.
MitäVattua on mukahauska podcast, jossa yleensä keskustellaan tekniikasta, it-alan pöhinäsanoista ja itketään maailman menoa, koska mikään ei ole koskaan hyvin. Uusi valitusvirsi joka tiistai!
Onko sinulla jotain asiaa, minkä haluaisit, että semipieni yleisö kuulisi? Ota meihin yhteyttä niin voidaan ehkä haastella yhdessä