Ostajan opas: Yritysilme

Oona Komulainen - 12.04.2018 09:07:31
Erotu joukosta

Mikä yritysilme on?

Lyhyesti ja ytimekkäästi: yritysilme luo kuluttajille mielikuvan yrityksestäsi. Se on yleisilme, jonka avulla yrityksesi tunnistetaan. Yritysilme on yrityksen kasvot, joita katsomalla asiakas saa tiivistetyn mielikuvan mitä te teette, kenelle teette ja mitä arvoja yritys edustaa.

Miksi yritysilme?

Yritysilme on tärkeä osa yrityksen brändiä ja brändäämistä. Imagon ja maineen lisäksi kaikki tämä tarvitsee ulkokuoren eli jonkinlaisen yhtenevän tyylin, jolla kokonaisuus voidaan esitellä asiakkaille.

Yritykselle ominaisen yritysilmeen avulla yritys erottuu palveluntarjoajien massasta ja niin valitettavaa kuin se onkin, ihmiset katsovat usein koiria ja kissoja karvoihin. Siisti ja huoliteltu ulkokuori herättää luottamusta ja huolimaton tai jopa olematon yritysilme karkottaa uudet mahdolliset asiakkaat, jos heillä ei ole muuta positiivista mielikuvaa yrityksestä. Hyvin tehty yritysilme luo ammattimaisen mielikuvan ja voi jopa nostaa yrityksen arvoa, esimerkiksi Coca-Cola brändinä on lähes kolme kertaa arvokkaampi, kuin yhtiön vuosittainen liikevaihto.

Oleellisena osana yrityskuvaa on persoonallisuus, joka tuo yritykselle näkyvyyttä ja tunnistettavuutta. Elä sie siis kopio muita! Toisen yrityksen kopioiminen ei yleensä vie yrityksen omaa brändiä kovin hyvään suuntaan, ellei sitten missiosi ole asiakkaan tarkoituksellinen harhaanjohtaminen. Haluat varmaan kuitenkin tehdä jotain omaa?

 

Dr. Pepperit

Miten?

Mitä sinä haluat, että yrityksesi edustaa tai millaisia mielikuvia haluat toiminnallasi herättää? Haluttu mielikuva luodaan konkreettiseksi yritysilmeellä. Mielikuvat voivat herätä asiakkaassa vaikkapa värimaailman kautta.

Yritysilmeeseen sisältyy kaikki graafiset elementit, joilla yritystä halutaan toteuttaa. Huoliteltuun yritysilmeeseen sisältyy siis kaikki: logo, värit, typografia, sähköiset- ja perinteiset paperilomakkeet, käyntikortit, verkkosivujen ulkoasu, sosiaalisen median grafiikat, autoteippaukset sekä valokuvamaailma. Mielikuvien syntyminen harvoin on tiedostettua eli mielikuvat luodaan alitajuisesti ilman, että niihin voi immeinen järkeilemällä vaikuttaa.

Yritysilmeen voi tehdä itse, mutta usein kannattaa hankkia toteutukseen ammattilainen. Yritysilmeestä kannattaa tehdä kerralla hyvä, sillä ensivaikutelmat pätevät varsin hyvin myös yritysmaailmassa. Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran ja sitä on todella vaikea muuttaa sen jälkeen – varsinkaan negatiivisesta positiiviseen.

 

Ei ilmettä lainkaan vai halpa ja massatuotettu ilme vaiko sittenkin se räätälöity ja persoonallinen ilme?

Ei ilmettä lainkaan vai halpa ja massatuotettu ilme vaiko sittenkin se räätälöity ja persoonallinen ilme?

 

Yritysilme puhuu kaikkine yksityiskohtineen yrityksen puolesta. Yritysilmeen luominen tyhjästä voi kuulostaa aluksi miltei mahdottomalta tehtävältä, mutta ei se loppujen lopuksi sellainen ole. Ensimmäinen askel on ottaa yhteyttä ammattilaiseen, jonka avulla voit luoda yritysilmeen myös silloinkin, kun et osaa sanoa muuta kuin lempivärisi ja toimialasi. Ensimmäisen juttutuokion jälkeen, ammattilainen osaa kartoittaa tarpeesi luotavien materiaalien suhteen ja sinun ei tarvitse tehdä muuta kuin sanoa mistä tykkäät.

Muista lopuksi pyytää yritysilmeesi toteuttajalta projektitiedostot oikeassa muodossa, esimerkiksi graafiset elementit kuten logot ja ikonit vektorimuotoisena. Kunnolla tehtyjen, nimettyjen ja organisoitujen pohjamateriaalien kanssa on helpompi työskennellä tulevaisuudessa, jolloin sinun ei tarvitse maksaa saman logon uudelleen tekemisestä tai muokkaamisesta käyttötarkoituskeen sopivaksi joka kerta, kun sitä pitää käyttää uudella tavalla.

Kun sinulla on tarvittavat markkinointimateriaalit taskussa ja käytät niitä kaikkialla missä yrityksesi nimi näkyy, iskostuu yritys ihmisten mieliin ja yrityksesi on kuluttajan mielessä silloin, kun hänellä on tarve alasi palveluille.

 

Edellinen osa:  Ostajan opas: Logo